Workaholic, dromer, kluizenaar of sociale vlinder – welk type thuiswerker ben jij?

Woman-with-glasses-on-laptop

Waar sommige mensen hun draai helemaal gevonden hebben in het thuiswerken, kunnen anderen niet wachten om terug naar kantoor te gaan. Uit recent onderzoek van recruitmentbureau Robert Walters blijkt dat 82% van de professionals het de afgelopen weken prettig vond om thuis te werken. 44% van de thuiswerkers geeft aan ook productiever te zijn sinds zij vanuit huis werken. Wat voor jou helpt om productief te blijven, hangt sterk af van wat voor type thuiswerker jij bent. Check of jij een workaholic, dromer, kluizenaar of sociale vlinder bent, en welke tips jou zullen helpen om zowel veel werk te verzetten als je werk-privé balans te bewaken.

Thuiswerk-persoonlijkheden

  • De workaholic: Je wil per se elke dag minimaal acht uur echt productief zijn, wat in de praktijk vaak neerkomt op extra uren werken. Voor de workaholic speelt werk een absolute hoofdrol, waar alle andere activiteiten omheen gepland moeten worden. Dit kan ten koste gaan van je slaap, tijd voor je gezin of sociale contacten. Misschien was je altijd al een beetje een workaholic, of heb je in deze periode het gevoel dat je je extra moet bewijzen. Bijvoorbeeld als het niet goed gaat met je organisatie, of als je manager een wantrouwende houding heeft ten aanzien van thuiswerken. Jouw grootste valkuil is dat je te veel hooi op je vork neemt, wat op lange termijn kan leiden tot een burn-out.
  • De dromer: Je bent gemakkelijk afgeleid door alles om je heen – een appje van een vriend, de vaatwasser die klaar is om uitgeruimd te worden, of de buurman die de hond uitlaat. Dromers zitten constant in een cyclus van niet gefocust zijn en zich weer herpakken. Naast de productiviteit kan ook de kwaliteit van je werk hieronder leiden, omdat je niet echt gefocust bent op wat je doet of in tijdnood komt.
  • De kluizenaar: Je voelt je extreem comfortabel in de thuissetting. Je laptop is op dit moment je beste vriend en van small talk met collega’s zie je het nut niet zo in. Dagenlang thuisblijven, met email als belangrijkste communicatiemiddel, kan ertoe leiden dat je jezelf steeds meer terugtrekt en je dagritme kwijtraakt.
  • De sociale vlinder: Je vindt dit een lastige periode en kan niet wachten om weer naar kantoor te gaan. Contact met collega’s zijn voor jou een belangrijk onderdeel van je leven, en je mist het om bij de kletsen bij de koffieautomaat.

 

De workaholic

30% van de professionals geeft aan meer uren te werken sinds de overgang naar het thuiswerken. Geen koffie- of lunchpauzes op vaste tijden, gebrek aan tijd voor jezelf en minimaal contact met andere mensen kan een gevaarlijke combinatie zijn voor workaholics. Nu veel mensen gedwongen door ruimtegebrek aan de eetkamertafel werken, is het belangrijk om opnieuw te bepalen wat de scheidingslijn tussen je werk- en privéleven is.

Tips voor de workaholic:

  • Zorg voor een vaste werkplek: Het inrichten van een vaste werkplek zorgt voor een fysieke band tussen jou en je werk. Als je een kantoorruimte in huis hebt, zorg er dan voor dat je de deur sluit zodra je klaar bent met werken. Als je aan de keukentafel werkt, zorg ervoor dat je je laptop weglegt aan het einde van de dag, zodat je de verleiding om weer in te loggen kan weerstaan, en ook niet steeds je laptop vanuit je ooghoek ziet liggen.
  • Zorg voor routine: Het is niet altijd gemakkelijk om hetzelfde schema als op kantoor aan te houden. Maar ook als je maar een beetje structuur in je dag aanbrengt kan dat al een groot verschil maken voor een positieve werk-privé balans. Probeer je elke werkdag te houden aan dezelfde begin- en eindtijd en zorg ervoor dat je dagelijks aan lichaamsbeweging doet. Verbied jezelf om achter je computer te lunchen en neem de tijd om iets lekkers klaar te maken. Maak de lunch een rustmoment, in plaats van een taak die zo snel mogelijk afgehandeld moet worden.
  • Zet je to do's op volgorde van urgentie: Eindig je dag door je taken voor de dag erna op een rij te zetten, op volgorde van prioriteit. Zet in je agenda wanneer je welke taak gaat doen en zorg dat er tijd overblijft voor onverwachte zaken.
  • Neem regelmatig pauze: Op kantoor ben je niet non-stop aan je bureau aan het werk. Wanneer je thuis aan het werk bent, hoeft dit niet anders te zijn. Neem gedurende de dag regelmatig pauze om koffie te pakken of naar buiten te gaan voor wat frisse lucht. Dit zet je gedachten weer even op nul en houdt je de rest van de dag gemotiveerd.
  • Blijf in contact met je collega’s: Het kan moeilijk zijn om bij jezelf te herkennen wanneer je jezelf te hard pusht, zeker wanneer er niemand om je heen is om te zien tot hoe laat je ’s avonds aan het werk bent. Het kan verleidelijk zijn om een informele team call af te zeggen op het moment dat je agenda overloopt, maar juist deze sociale interacties zijn belangrijk om gevoel voor perspectief te houden.
  • Beëindig de dag met een activiteit: Plan iets leuks aan het eind van je werkdag als signaal dat je klaar bent met werken. Of je nu een wandeling maakt, een online yogales volgt, of een boek leest; zorg dat je even je hoofd leegmaakt voor je de avond ingaat.
     

De dromer

Typische dingen die jou op kantoor afleiden, zoals collega’s die langslopen, zullen er tijdens het werken thuis niet zijn, maar daar komen andere afleidingsgevaren voor in de plaats. En niemand die het merkt als jij je een uur verliest in YouTube video’s of je dag laat beheersen door ad hoc taken. Niets om je voor te schamen, want voor 15% van de thuiswerkers was afleiding de afgelopen weken de grootste frustratie. 

Thuiswerktips voor de dromer:

  • Vervang je reistijd door een andere activiteit: Geef jezelf een reden om uit bed te komen. Nu je je ’s ochtends niet meer hoeft te haasten voor de trein, kan je in plaats daarvan een rondje hardlopen of aan pilates doen. Dit is niet alleen een effectieve manier om je bloed te laten stromen, maar ook om een signaal aan je brein af te geven dat het tijd is om te gaan werken.
  • Dress for success: Als je gedurende de dag niemand ziet, kan het verleidelijk zijn om in je pyjama of joggingbroek te gaan werken. Maar als je je fatsoenlijk aankleedt voordat je aan het werk gaat, wordt ook je mindset van de relaxmodus naar de werkmodus gezet.
    Houd vast aan oude gewoontes: Probeer zoveel mogelijk je oude, normale kantoorroutine ook thuis voort te zetten. Als je altijd rond 10.30 een koffiepauze neemt op kantoor, doe dit dan thuis ook. Regel voor jezelf een lekker drankje en gebruik je tijd voor een korte catch-up met je collega. 
  • De oorverdovende stilte: Als je gewend bent om in een druk kantoor te werken, zal  het plotselinge gebrek aan lawaai of rumoer je gek genoeg afleiden. Het op de achtergrond aanzetten van muziek of het nieuws zal je helpen om te focussen op je werk. Vermijd geluid dat alsnog afleidt, zoals uptempo popmuziek of een podcast.
  • Stel doelstellingen voor jezelf op: Als de uren voorbij kruipen, helpt het opstellen van dagelijkse doelstellingen om op schema te blijven. Het kan helpen om dit twee keer per dag te doen; in de ochtend schrijf je op wat je voor de lunch gedaan wilt hebben en na de lunch bepaal je wat je voor het einde van je dag afgerond wilt hebben. Dit verkleint het risico dat je taken uitstelt en zorgt ervoor dat je de belangrijkste taken aan het begin van de dag afgerond hebt.
  • Respecteer deadlines: Thuiswerken vereist veel vertrouwen tussen collega’s. Een manier om dat vertrouwen op te bouwen, is het respecteren van deadlines en de tijd van je collega’s. Onthoud dat jouw collega’s en klanten ook doelstellingen hebben en aan het wachten zijn op reactie op hun mails of op de afronding van jouw deel van het project.
     

De kluizenaar

Jou horen ze niet klagen over thuiswerken, in tegendeel. Je hebt wat extra joggingbroeken gekocht en naar buiten gaan doe je alleen om naar de supermarkt te gaan. Wist je dat 14% van de thuiswerkers op dit moment het merendeel van de tijd vanaf hun bed werken, en 13% op de bank? Dit ‘cocoonen’ kan even lekker zijn, maar op de lange termijn is het echt niet gezond. 

Tips voor de kluizenaar:

  • Doe alsof je naar kantoor gaat: Leg die joggingbroek maar weer terug in de kast! Doe alsof je naar kantoor gaat. Dat betekent op een vaste tijd opstaan, je fatsoenlijk aankleden en je ontbijt achter de kiezen hebben voor je je laptop opstart.
  • Stop met tekstberichten: Vermijd lange, eenzame uren naar je scherm staren door de communicatie via mail en chatberichten te vervangen door video- en telefoongesprekken voor alle zaken die meer dan een paar berichten kosten om te bespreken. Zo dwing je jezelf om contact met je collega’s te houden.
  • Houd vaste lunchtijden aan: In plaats van een snelle boterham achter je bureau maak jij een echte activiteit van je lunch. Neem een even lange pauze als normaal op kantoor. Ga met een gezonde salade even op je balkon zitten, of bel een vriendin om bij te kletsen.
  • Doe actief mee tijdens vergaderingen: Als je normaal gesproken jezelf op mute zet tijdens een call, daag jezelf dan eens uit om je camera aan te zetten en actief mee te doen. Dit houdt je niet alleen scherp, je blijft ook zichtbaar voor je manager en collega’s.
     

De sociale vlinder

Je hoeft geen extravert type te zijn om na weken van thuiswerken soms tegen de muren omhoog te vliegen. 38% van de thuiswerkers mist het sociale contact met collega's. Als jij de gangmaker op elke vrijdagmiddagborrel bent en je collega’s misschien wel je vrienden zijn, heb je het nu extra zwaar.

Tips voor de sociale vlinder:

  • Spreek uit wat je mist: Laat je manager en je collega’s weten dat je het persoonlijke contact mist, dan kunnen zij daar rekening mee houden. Misschien hebben zij ook wel behoefte aan meer small talk, maar zijn ze bang dat ze jouw schaarse tijd in beslag nemen en komen daarom snel ter zake.
  • Check beschikbaarheid: Hoewel jij dus bij anderen kunt aangeven dat je tijd hebt voor small talk, is het voor jou ook belangrijk om dit te checken voor je uitgebreid over je weekend gaat vertellen. Non-verbale signalen kun je niet oppikken aan de telefoon, dus vraag gewoon of iemand tijd heeft voor een praatje.
  • Probeer te wennen aan stilte: In deze vreemde periode is er bijna geen ontkomen aan momenten dat je op jezelf aangewezen bent. Omarm de stilte. Lukt dat echt niet? Zet dan de radio aan of maak een nieuwe lijst op Spotify met rustige muziek waar je op kunt werken.  
  • Help anderen: We zijn sociale wezens en je bent absoluut niet de enige die de sociale interactie van het kantoorleven mist. Wees proactief in het bedenken van leuke dingen waar collega’s aan mee kunnen doen, zoals bijvoorbeeld een virtuele pubquiz. Dit soort kleine acties maken al een groot verschil in een periode waarin mensen zich minder verbonden met elkaar voelen. 

Meer informatie

De Robert Walters 'Survival Guide to Working From Home' geeft je advies en tips om jou te helpen succesvol te blijven vanuit huis. Download de e-guide hier (Engels).  

Meer lezen tips voor thuiswerken? Lees onze tips over hoe je het thuiswerken leuk kunt houden

 

Carrière advies 

»