Zo houdt u uw beste medewerkers aan boord

In een arbeidsmarkt waarin het aantal vacatures gestaag toeneemt en er daarmee steeds meer competitie is voor het binnenhalen van de beste professionals, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat uw huidige medewerkers binnen uw organisatie willen blijven werken.

Retentie is topprioriteit voor veel organisaties. Hoe zorgt u ervoor dat uw beste medewerkers aan boord blijven?


 

1. Focus op ontwikkeling van vaardigheden 

Een goede manier om een tekort aan talent tegen te gaan is om meer te halen uit uw huidige medewerkers. Een goed retentiebeleid is om uw medewerkers mogelijkheden te bieden om aanvullende opleidingen te volgen of nieuwe verantwoordelijkheden op zich te nemen. Hierdoor kunt u ook voorkomen dat er een tekort aan vaardigheden ontstaat als medewerkers wel weggaan. Medewerkers hechten vaak grote waarde aan ontwikkelingsmogelijkheden. Deze zijn dus een uitstekend middel om de loyaliteit van uw medewerkers vergroten.

2. Weet wat er speelt in uw team

Dit klinkt misschien als een open deur, maar u kunt nooit te veel communiceren met uw medewerkers. Zorg ervoor dat medewerkers regelmatig overleggen met het management, zodat u tijdig weet of er problemen zijn met taken en verantwoordelijkheden. U kunt uw mensen ook vragen om deel te nemen aan medewerkersonderzoeken. Voor medewerkers kan dit een goede manier zijn om anoniem hun hart te luchten en als werkgever krijgt u een goed beeld van wat er leeft onder de mensen. Wanneer u hebt achterhaald wat de oorzaak is van de frustraties binnen het team, kunt u belangrijke preventieve maatregelen nemen om de mensen aan boord te houden die een overstap overwegen. 

3. Bied meer dan alleen geld

Wat kunt u doen om te voorkomen dat een medewerker, die elders een baan aangeboden heeft gekregen, vertrekt? Veel werkgevers doen een financieel tegenbod om de medewerker te behouden. Hoewel het verleidelijk kan zijn om in zo'n situatie met geld aan te komen, is dit niet altijd een effectieve benadering. Als medewerkers bij uw organisatie weg willen gaan, hoeft dat niet per se om salarisredenen te zijn. Het aanbieden van andere voordelen zoals flexibele werktijden, een duidelijk carrièrepad of meer zelfstandigheid binnen de functie kan ervoor zorgen dat mensen langer bij het bedrijf willen blijven. 

4. Zorg voor een leuk extraatje

We kennen allemaal wel de verhalen over de leuke extraatjes die de grote technologiebedrijven in Silicon Valley aan hun medewerkers bieden. Google heeft een stomerij en een sportschool op het terrein. Bij Facebook kun je de hele dag gratis eten en worden je vakantiefoto's ontwikkeld. Hoewel het aanbieden van dit soort extraatjes misschien gul overkomt, wordt het steeds belangrijker nu bedrijven concurreren om de beste talenten binnen te halen. Mocht u nog niets extra's aanbieden, dan kunt u overwegen om bijvoorbeeld een gratis ontbijt of korting op het lidmaatschap van een sportschool in te voeren. Op de lange termijn worden de financiële kosten ruimschoots gecompenseerd door de tevredenheid en de betrokkenheid van de medewerkers.

5. Neem extra mensen aan als dit nodig is

Als er medewerkers weggaan, kan het verleidelijk zijn om meer verantwoordelijkheden over te dragen aan de mensen die er nog zijn. U moet zich er echter wel van bewust zijn, dat er een verschil is tussen het stimuleren van ontwikkeling van uw personeel en het opvoeren van de werkdruk om gaten op te vullen. Ook hier is communicatie essentieel; zorg dat u weet welke medewerkers graag meer verantwoordelijkheid op zich willen nemen. Het takenpakket uitbreiden van medewerkers die daar niet om hebben gevraagd kan tot verder verloop leiden, waardoor u misschien niet meer goed aan de eisen van de klant kunt voldoen. Als u een functie moet opvullen, ga daar dan zo snel mogelijk mee aan de slag. Het duurt vaak langer dan verwacht om de juiste persoon op een positie te krijgen.

Een goede manier om een tekort aan talent tegen te gaan is om meer te halen uit uw huidige medewerkers

Lees ook onze Recruitment Checklist met 10 tips voor een effectief sollicitatieproces en een wervende employer branding.

Recruitment advies 

Read more »