Hoe creëer je loyaliteit bij millennials?

Rob-Steur

Het managen van millennials – de generatie geboren tussen 1980 en 2000 - vereist een andere aanpak dan het aansturen van eerdere generaties. Hoewel je millennials zeker niet allemaal over één kam kunt scheren, beschikken zij over het algemeen toch over andere wensen en motivaties op carrièregebied dan eerdere generaties. Om het beste te halen uit deze groep professionals, moeten managers zich inleven in de nieuwe generatie en hun leiderschapsstijl aan hen aanpassen.
 

Andere verwachtingen

Anders dan babyboomers, van wie velen zelfs wanneer ze ontevreden zijn over hun baan niet gauw ontslag nemen, durven millennials best een aantal eisen te stellen aan hun werkgever. Ze willen niet alleen flexibele uren, maar ook uitdagend en intellectueel stimulerend werk. Ook willen ze graag weten waar ze naartoe werken, en vragen ze om transparantie rondom doorgroei- en opleidingsmogelijkheden. Maar: ‘Hoewel millennials vaak niet aarzelen om ontslag te nemen bij ontevredenheid, betekent dit niet dat ze niet loyaal zijn,’ zegt Rob Steur, senior manager bij Robert Walters.

Wees een mentor, geen baas

‘De nieuwe generatie professionals is zelfredzaam en wil impact maken,’ vertelt Steur. Aangezien ze vrijheid en zelfstandigheid enorm belangrijk vinden, is het geen goed idee om hen de wet voor te schrijven. Voorkom micro-managing, en zoek taken waarover je hen eindverantwoordelijkheid kunt geven. Steur: ‘Door millennials al direct zelfstandig beslissingen te laten nemen leren ze het belang van het overwegen van verschillende opties, het evalueren van risico’s en het nadenken over de gevolgen die hun beslissingen hebben. Zo bereid je ze geleidelijk voor op een leidinggevende functie.’

Benut hun sociale betrokkenheid

Millennials willen niet alleen graag impact maken op de organisatie waarin zij werken, maar ook op de samenleving. Als manager kun je gebruik maken van deze betrokkenheid. Vraag jonge professionals bijvoorbeeld om bij te dragen aan Corporate Social Responsibility projecten, zoals een fundraiser. ‘Hun enthousiasme zal helpen anderen aan boord te krijgen voor deze initiatieven en de teamspirit te verbeteren. Een ander voordeel is dat de impact van deze projecten vaak duidelijk meetbaar is, wat millennials prettig vinden’, merkt Steur.

Maak gebruik van hun expertise

Millennials zijn opgegroeid in een wereld vol technologie, en zijn waarschijnlijk handiger in het gebruik ervan dan jij als manager. Maak gebruik van hun expertise door omgekeerde mentorprogramma’s op te zetten, waarbij oudere werknemers leren van de technologische vaardigheden van millennials.

Steur: ‘Neem ook de tijd om samen te sparren over vraagstukken waar jij als leidinggevende tegenaan loopt. Organiseer bijvoorbeeld een interne wedstrijd waarin je teamleden vraagt om ideeën aan te dragen voor verbeterprocessen.’ Zo profiteer je niet alleen van hun – mogelijk verrassende – ideeën, maar laat je ook zien dat je hun mening waardeert.

Selecteer op soft skills

‘Millennials zijn vaak ongeduldig. Hoewel dit als een nadeel gezien kan worden, kan ongeduld ook een voordeel zijn op de werkvloer. Het zorgt er namelijk voor dat jonge professionals nieuwe plannen snel tot uitvoer brengen, en efficiënt en taakgericht te werk gaan,’ zegt Steur.

Jonge professionals staan te popelen om zichzelf te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren. Ze willen niet jaren toewerken naar een mogelijke promotie, maar willen snel het resultaat zien van hun acties. Aangezien met name de jongere groep millennials – geboren in de jaren negentig - nog weinig werkervaring hebben, kan het lastig zijn om hen op waarde te schatten. Juist bij het aannemen van een startende werknemer is het daarom belangrijk om de focus te leggen op soft skills. Steur: ‘Kijk of iemand goed in het team past, gedreven is, en bereid is om zich voor langere tijd aan de organisatie te binden. Als je maar graag genoeg wilt, zijn hard skills altijd aan te leren.’

Houd ze in beweging

Millennials zijn intrinsiek gemotiveerd en willen graag het beste uit zichzelf halen. Deze persoonlijke drijfveren maken dat zij openstaan voor feedback en serieus met hun verbeterpunten aan de slag gaan. Maak gebruik van deze behoefte aan ontwikkeling, door hen trainingen en nieuwe werkzaamheden te bieden. Bied millennials genoeg uitdaging en afwisseling, bijvoorbeeld door hen op verschillende projecten in te zetten. Zorg daarnaast dat je blijft communiceren en transparant bent over de doorgroeimogelijkheden, zodat ze precies weten waar ze naartoe kunnen werken. Steur: ‘Je zult zien dat ook millennials loyaal kunnen zijn, als er maar naar hen geluisterd wordt.’

Meer informatie

Wil je meer weten over het werven van talent? Neem dan contact op met Rob Steur via rob.steur@robertwalters.com of 020 644 4655.

Recruitment advies 

Read more »