Controller van Generatie Y heeft een aantal aantrekkelijke eigenschappen

27/5/2015

Levert de Y-generatie een betere controller? Rond die vraag verscheen in mei een artikel in het vakblad CM.

Generatie Y, ook wel de Millenials genoemd, staat voor een generatie die effectief kan omgaan met informatie. Ze zijn geboren in de periode 1985-2000, dus na de digitale revolutie, opgegroeid in het informatietijdperk en worden vaak in een adem genoemd met de Google-generatie.                                                                                                

Daarmee lijken ze geknipt voor de rol van controller en de verwachtingen waren hooggespannen. De eerste Y-controllers doen inmiddels hun intrede. Hoe anders zijn ze? Enkele arbeidsmarkt experts geven in het artikel hun visie op dit onderwerp.

Multitasken

Rob Steur, manager finance divisie van Robert Walters zegt: "Vanuit het perspectief van een recruitmentbureau gespecialiseerd in finance functies heeft de Y-controller een aantal aantrekkelijke eigenschappen. De financefunctie omvat van oudsher drie disciplines: het vastleggen, de verslaglegging en de analyse.
Het traditionele administratieve vastleggen van informatie wordt steeds meer geoutsourced naar shared service centers.

Deze ontwikkeling speelt de Y-generatie in de kaart. Die richt zich liever op verslaglegging en analyse. Waar de traditionele controller kiest voor verslaglegging of analyse vindt de huidige generatie pure verslaglegging niet sexy genoeg. Hun voorliefde voor multitasken maakt het voor hen eenvoudiger om finance control en business control te combineren. Dat is prettig. Het maakt ze tot een aantrekkelijke kandidaat maar het kan ook een nadeel zijn. Beursgenoteerde bedrijven hebben liever een functiescheiding. Zo verminderen ze het risico dat cijfers gemanipuleerd worden om beter bij een analyse te passen."

Marktinformatie

De communicatie- of presentatievaardigheden zijn niet per se groter, denkt Steur. Het gemak waarmee ze toegang hebben tot nieuwe media geeft ze wel een voorsprong.

‘Waar veertig plussers nog nadenken over de informatiebronnen waar ze zich op abonneren, gebruikt de jongere generatie die informatie bijna intuïtief. Het maakt het makkelijker voor hen om gefundeerde marktinformatie voor hun business controlfunctie te gebruiken. Bijvoorbeeld om een omzetontwikkeling in een bredere context te zien. Volg je een trend of maak je als bedrijf iets unieks mee? Dat neemt de generatie Y makkelijker mee in zijn analyse.’

Lees het volledige artikel geschreven door Peter Steeman op cmweb.nl.


Voor meer informatie neem contact op met Rob Steur, Manager Finance Division +31 (0) 20 644 4655.

Recruitment advies 

Read more »