6 tips voor een sollicitatiegesprek via Skype

Sollicitatiegesprekken via Skype of videoconferencing komen steeds vaker voor. Het is belangrijk om goed voorbereid en met vertrouwen zo'n gesprek in te gaan.

Rob Steur, Manager Finance division bij Robert Walters: "Vergaderen via Skype en videoconferencing raakt  ingeburgerd door de flexibilisering van de arbeidsmarkt en de nadruk op duurzaamheid. Ook omdat steeds meer internationale organisaties EMEA hoofdkantoren in Nederland openen vinden sollicitatiegesprekken vaker op deze manier plaats. Tweede of derde gespreksrondes met bijvoorbeeld de CEO gaan dan via Skype of videoconferencing. Het is van groot belang om zo’n gesprek niet te benaderen als een reguliere conference call. Je moet je goed zien te presenteren en daar ondersteunen wij onze kandidaten bij. "

 

1. Dress for success

Kleed je op dezelfde manier als voor een 'gewoon' sollicitatiegesprek. Daarmee stel je je op de juiste manier op en voorkom je genante situaties als je halverwege het gesprek moet gaan verzitten of moet opstaan. Donkere kleuren doen het altijd goed. Spierwit en overdreven drukke dessins moet je vermijden. Hoogglans lippenstift en opzichtige sieraden kunnen ook afleiden.

2. Maak oogcontact met je gesprekspartner 

Kijk recht in de camera en niet naar je eigen gezicht op het scherm. Zo kom je geïnteresseerd over en lijkt het alsof je je gesprekspartner recht in de ogen kijkt. Probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten, maar als je iets voorover buigt naar de camera, is er meer oogcontact mogelijk en kan je gesprekspartner je gezichtsuitdrukking beter zien.

3. Zorg voor een goede setting van het gesprek

Rob Steur: “Een professionele setting is heel belangrijk om je verhaal goed uit de verf te laten komen. Wij laten de interviews veelal plaatsvinden via de faciliteiten die wij op ons kantoor hebben of we boeken tijd in een professionele videoconferencing ruimte.” Heb je geen professionele setting tot je beschikking, zorg dan voor een gespreksruimte zonder afleiding, die er zakelijk uitziet, met een effen of neutrale achtergrond. Controleer voorafgaand aan het gesprek de lichtinval om te voorkomen dat er schaduw op je valt en zorg ervoor dat je gelaatskleur goed uitkomt in het licht.

4. Wees voorzichtig met oplezen  

Aantekeningen kunnen bijzonder handig zijn bij een Skype-gesprek, maar zorg ervoor dat je daar op een subtiele manier mee omgaat. Als je voor gaat lezen van je aantekeningen of als het lijkt alsof je je tekst hebt ingestudeerd, is het gesprek niet natuurlijk en lijk je juist niet goed voorbereid.

5. Houd rekening met technische problemen 

Vraag je gesprekspartner om de vraag te herhalen als de verbinding slecht is of bij andere storingen of ruis. Meld het als het probleem aanhoudt en maak opnieuw verbinding zodat je geen belangrijke informatie mist. Let erop hoe snel je spreekt en hoe je stem klinkt, zodat je ook merkt wanneer er vertraging in de communicatie is. Door af en toe instemmend te 'hummen' of 'ja' te zeggen, laat je je gesprekspartner weten dat je hem/haar goed verstaat.

Test je apparatuur ruim van tevoren en ook vlak voor aanvang van het sollicitatiegesprek.

6. Rond het gesprek goed af  

Net zoals met een 'gewoon' sollicitatiegesprek moet je aan het eind van het gesprek je belangrijkste punten samenvatten en je gesprekspartner bedanken voor zijn of haar tijd. Bevestig ook eventuele vervolgstappen.

Andere zaken om op te letten

Je gebruikersnaam - wat is de eerste indruk die hiermee wordt gewekt? Zet je je hiermee neer als een professional?

Lichaamstaal - ga niet te ver van de camera af zitten en zorg ervoor dat je bovenarmen in beeld komen. Zorg er ook voor dat er wat ruimte is boven je hoofd, zodat je lichaamstaal goed bij je gesprekspartner overkomt.

Onderbrekingen - laat de mensen om je heen weten dat je een sollicitatiegesprek hebt, zodat je niet wordt gestoord.

Een professionele setting is heel belangrijk om je verhaal goed uit de verf te laten komen.

Documenten - zorg ervoor dat je een geprinte versie van je cv en eventuele andere benodigde documenten bij de hand hebt. Houd je e-mail open voor het geval je documenten moet uitwisselen met je gesprekspartner.

Koptelefoon - is betrouwbaarder dan speakers en geeft minder ruis. Gebruik geen opvallende koptelefoon, zodat je gesprekspartner hierdoor niet afgeleid kan worden.

Carrière advies 

Read more »

Aanbevolen vacatures