‘Wil je als organisatie een strategisch concurrentievoordeel behalen, dan moet je aan de slag met duurzaamheid. Niet omdat het ‘moet’ van de wetgever of investeerders, maar vanuit overtuiging.’ Deze denkwijze is kenmerkend voor Guido Dubbeld, tussen 2011 en 2021 CFO bij Eneco. Toen Eneco in 2007 besloot om over te schakelen op duurzame energie, was het bedrijf een van de voorlopers in de energiesector. In de jaren daarna wist Eneco zich te ontwikkelen tot een van de drie grootste energieleveranciers van Nederland, mede dankzij innovaties als ‘Toon de slimme thermostaat’ en gedurfde investeringen in zon- en windmolenparken.
Op woensdag 11 oktober is Dubbeld gastspreker bij een Robert Walters ontbijtsessie voor finance executives. De vraag die tijdens de bijeenkomst centraal staat is ‘ESG, uit overtuiging of noodzaak?’. Een toepasselijk thema, want volgens Dubbeld heeft Eneco zijn succes met name te danken aan de rotsvaste overtuiging van het bestuur: ‘Wij geloofden in een toekomst met duurzame energie, zonder gebruik van fossiele brandstoffen.’
Strategisch gezien heeft Eneco’s focus op duurzame energie veel voordeel opgeleverd, vertelt Dubbeld. ‘Wij werden gezien als pionier en werden door investeerders, banken en zelfs de politiek gevraagd om onze visie te delen. Zo kwamen we in een ecosysteem terecht van partijen die allemaal bereid en in staat zijn om verandering teweeg te brengen. Dit opende veel deuren voor ons.’
‘Wie onderscheidend wil zijn, moet ESG niet als compliance zien,’ vindt Dubbeld. ‘Wacht je tot je moet voldoen aan regels, dan loop je per definitie al een paar stappen achter. Om je bedrijf en producten te veranderen in de goede richting moet je je nek durven uitsteken en risico’s nemen.’
Natuurlijk is het eng om te investeren in iets nieuws, geeft Dubbeld toe. Ook hij erkent als voormalig CFO de behoefte om investeringen rond te rekenen en alle risico’s in te calculeren. ‘Maar niet alles wat je uit een investering haalt is vooraf uit te rekenen,’ meent hij. ‘Het politieke en maatschappelijke speelveld verandert continu, inclusief de regelgeving. Ook kun je onmogelijk alle ontwikkelingen in detail voorzien, de lange termijn richting is toch vaak duidelijk.’
Als je een sterke collectieve mindset hebt, durf je meer risico’s te nemen, denkt Dubbeld. Maar natuurlijk is er meer nodig dan een mooi klinkende missie en visie statements om een organisatie daadwerkelijk te veranderen. ‘Echte verandering vereist eenduidige communicatie van bovenaf. Medewerkers willen eerst zien, en zullen dan pas geloven. Maar zodra ze het effect van de omslag zien en erop gaan vertrouwen, gaat het balletje rollen. Een organisatie met een duidelijke visie trekt vanzelf mensen aan die in deze visie geloven, en stoot diegenen af die zich er niet in kunnen vinden. Uiteindelijk houd je een groep eensgezinde mensen over om uitvoering te geven aan de strategie.’
Na zijn vertrek bij Eneco heeft Dubbeld naar eigen zeggen vooral gedaan wat hij leuk vond. In dit straatje van inspirerende projecten past het schrijven en uitgeven van zijn eigen eco-thriller: Onderwater 2.0. Dit boek zal worden uitgedeeld aan alle deelnemers van het Robert Walters event op 11 oktober. In het boek staan thema’s als klimaatproblematiek, cyberrisico’s en extreemrechtse politiek centraal. En natuurlijk heeft ook dit project een onderliggend doel: ‘Ik hoop mensen te motiveren hun steentje bij te dragen en bewuster om te gaan met de natuur.’
Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.