Tekort aan fiscalisten leidt tot noodsprongen

Rob-Steur

Het bedrijfsleven en de adviespraktijk zuchten onder een tekort aan fiscalisten, wat voor vertragingen zorgt bij de belastingaangifte. De piekperiodes worden ternauwernood overleefd door uitstel aan te vragen en interimmers in te vliegen. In de eerste helft van 2020 stonden er 1447 vacatures voor fiscalisten open, een stijging van 21% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Ter vergelijking, het totale aantal vacatures in Nederland daalde in deze periode juist met 6%. Als gevolg van de tekorten is er werk in overvloed voor interim fiscalisten, zegt recruitment specialist Rob Steur.

Waar komt de enorme krapte vandaan?

Steur: “De belangrijkste reden is veranderde wetgeving en toegenomen regeldruk. Compliance rond de belastingaangifte is steeds belangrijker geworden en dat zorgt voor een grote vraag naar fiscalisten. Tegelijkertijd is het doen van de aangifte niet het populairste onderdeel van het werk voor de meeste fiscalisten.”

De aangiftepraktijk is dus belangrijker geworden, maar niet populairder?

“Inderdaad. Met name in de adviespraktijk, dus binnen Big 4 en fiscaal gespecialiseerde advocatuur, zie ik daardoor achterstanden ontstaan. Die hebben te maken met veel cliënten, die allemaal op tijd hun aangifte op orde willen hebben en dus een hoop druk zetten op de bureaus. Het eerste wat die vaak doen is uitstel aanvragen bij de Belastingdienst. Dat wordt bijna altijd gehonoreerd. Maar met een tekort aan specialisten in huis stapelen de opdrachten zich alsnog op. Ze krijgen het werk niet weg en zitten uiteindelijk met een nieuwe deadline die niet gehaald gaat worden. De piek die ze voor 1 mei hadden krijgen ze net zo hard terug op 1 oktober. De enige optie die ze dan nog hebben is interim fiscalisten inhuren die kunnen helpen om die piekperiodes te overbruggen.”

Hoe komt het dat de aangiftepraktijk niet populair is bij fiscalisten?

“Fiscalisten houden zich liever bezig met uitzonderingen opzoeken, advies uitbrengen. Maar strategische fiscale adviesrollen zoals tax structuring en tax planning zijn sinds wetgeving zoals BEPS minder gevraagd, daarin valt voor organisaties niet zoveel winst meer te halen. Het zijn nu specialistische rollen waarin het verschil gemaakt wordt: tax accounting, transfer pricing, BTW. En compliance, de aangiftes dus. Die omslag van behoefte aan generalisten naar behoefte aan specialisten is alleen nog niet in balans met het aanbod. Daardoor ontstaat er een overschot aan generalisten met meer juridische focus en juist een tekort aan specialisten.”

Zie je dat veel generalisten zich nu omscholen tot specialist?

“Fiscalisten in vaste dienst houden liever vast aan hun bredere, strategische rol. Waar natuurlijk ook nog genoeg vraag naar is, alleen wel minder dan voorheen. Overigens is, met uitzondering van BTW misschien, de juridische component in de specialisaties een stuk kleiner, en het cijfermatige component groter. Dat vergt iets andere talenten en bovendien moet het je natuurlijk liggen om je daarin te specialiseren. De generalistische fiscalist is meestal wo-geschoold, terwijl de specialisten ook een hbo-achtergrond kunnen hebben.”

Is het interessant om nu de stap naar interim te maken?

“Als je de juiste kennis in huis hebt, absoluut. Door de schaarste aan specialisten zul je aan goedbetaalde opdrachten geen gebrek hebben. Ik wil daarbij wel een kanttekening maken: Als je die stap vanuit een generalistische rol zet, moet je bereid zijn om een deel van je brede strategische impact op te geven.” 

Meer informatie

Voor aanvullend advies met betrekking tot recruitment van tax professionals kunt u contact opnemen met Rob Steur via tel. 020 644 4655 of rob.steur@robertwalters.com.

 

Recruitment advies 

»
Richels van een groot blauw gebouw

Webinars 

»

Vacature uploaden 

»

Salary Survey 

»

Recruitmentadvies 

»