8 tips voor werving en onboarding op afstand

Man-on-laptop

Nu er bij de meeste organisaties thuisgewerkt wordt, zal ook werving en selectie vanuit huis plaatsvinden.  Is uw organisatie voorbereid op deze verandering? Volg onze tips om er zeker van te zijn dat u ook vanuit huis het juiste talent aantrekt en een warm welkom voor hen voorbereidt.

 

 

 

1. Schrijf een pakkende vacaturetekst

Een goed geschreven vacaturetekst is een zeer belangrijk component in het aantrekken van nieuw talent. Denk na over wat de lezer zal overhalen om te solliciteren na het lezen van de vacature. Naast het ‘verkopen’ van de functie en de organisatie, worden in een vacaturetekstook de taken en verantwoordlijkheden van de functie omschreven.

  • Start met een pakkende introductietekst
  • Omschrijf duidelijk de taken en verantwoordelijkheden binnen de functie, in een schrijfstijl die de doelgroep aanspreekt 
  • Sluit af met een korte omschrijving van uw organisatie en de arbeidsvoorwaarden. Tegenwoordig hechten sollicitanten steeds meer waarde aan ’zaken buiten hun salaris. Denk aan ontwikkelingsmogelijkheden, flexibiliteit en een aantrekkelijke bedrijfscultuur. 

Lees meer over hoe u een sterke vacaturetekst schrijft.

2. Zoek met een duidelijke focus

Het vinden van goede sollicitanten kan door de onzekerheid die Covid-19 met zich meebrengt lastiger geworden. Iemand die een fulltime contract heeft bij zijn huidige werkgever zal misschien niet van baan willen veranderen in deze onzekere tijd.. Daarom is het belangrijk om sollicitanten proactief te benaderen en bij alle openstaande sollicitaties te checken of mensen inderdaad nog interesse hebben in de functie. Transparantie en openheid in uw communicatie zijn essentieel. Dit geeft sollicitanten vertrouwen in uw organisatie, en ook sollicitanten die zich nu terugtrekken zullen daardoor in de toekomst eerder bij u terugkomen. 

Vergeet niet dat mensen op dit moment veel tijd thuis achter hun computer doorbrengen. Met slimme, doelgerichte advertenties kan je hun aandacht trekken. Robert Walters kan u helpen om een online advertentiecampagne op te zetten waarmee u de juist sollicitanten bereikt. 

3. Selecteer op de juiste wijze

Het screenen van sollicitanten is een essentieel onderdeel van het wervingsproces. In dit deel van het proces checkt u elke sollicitant op  geschiktheid voor de functie, motivatie en match met de bedrijfscultuur.

In een krappe arbeidsmarkt kan het lastiger zijn iemand te vinden met alle vereiste ervaring. Een meer genuanceerd selectieproces, waarin meer nadruk ligt op de potentie van de sollicitant, is dan succesvoller. Wanneer er juist een overschot aan werkzoekenden is, zal het aantal sollicitaties per functie toenemen. In dit geval zou u de hulp in kunnen schakelen van een AI chatbot. Zo’n chatbot kan sollicitanten in volgorde zetten van kennis, skills en ervaring en zo snel een overzicht geven van de beste sollicitanten. 

4. Gebruik tools voor videogesprekken

Ook als het niet mogelijk is een face-to-face sollicitatiegesprek te voeren, betekent dat natuurlijk niet dat er geen sollicitatiegesprek kan plaatsvinden. De meeste organisaties hebben toegang tot digitale tools als Skype en SparkHire waardoor  sollicitatiegesprekken vanuit huis gevoerd kunnen worden. Zorg er altijd voor dat u de sollicitant van tevoren van inloggegevens voorziet en dat u bekend bent met de digitale tool die u gaat gebruiken om technische issues te voorkomen. Stel de sollicitant tijdens het gesprek op zijn gemak en vertel bijvoorbeeld over uw eigen thuiswerksituatie. Zo krijgt de sollicitant ook gelijk een beeld van hoe de organisatie met het thuiswerken omgaat. 

5. Houd sollicitanten op de hoogte

Geen enkele sollicitant wil zich genegeerd voelen door een potentiële werkgever of het idee krijgen dat zijn sollicitatie in het niets verdwenen is. Daarom is het belangrijk gedurende het gehele wervingsproces constant contact met uw sollicitant te houden. Hier zijn verschillende manieren voor. Sommige organisaties kiezen voor een speciaal portaal met up-to-date data waar de sollicitant op in kan loggen. Andere organisaties zullen voor een telefoontje, mail of tekstbericht kiezen om feedback, volgende stappen en afspraakmogelijkheden te communiceren. Het is maar net waar u als organisatie de voorkeur aan geeft.

6. Denk na over manieren om geschiktheid te testen

Ook bij werving op afstand is het belangrijk het sollicitatiegesprek zo te structureren dat u goed kunt bepalen of de sollicitant geschikt is voor de functie. Het gebruik van bijvoorbeeld video cv’s – waarbij u de sollicitant vraagt zichzelf kort te presenteren in een video – kan hierbij helpen, maar wees niet bang tijdens het sollicitatiegesprek creatief te zijn en de sollicitant uit te dagen, zodat u goed kan testen hoe hij denkt en handelt in bepaalde situaties.

7. Laat sollicitanten niet wachten

Een veelvoorkomende fout is om een sollicitant te lang op antwoord te laten wachten. Het is gewenst om sollicitanten binnen vier werkdagen na hun laatste sollicitatiegesprek terugkoppeling te geven, ook als er meerdere sollicitanten in de laatste ronde zitten. Snel schakelen met uw sollicitanten zorgt er niet alleen voor dat u ze niet kwijtraakt, maar het geeft ze ook het gevoel dat ze op waarde geschat worden. 

8. Pas uw onboardingprogramma aan op thuiswerken

Als u een nieuwe medewerker eenmaal aangenomen heeft, is de volgende stap het inwerken. Helemaal in deze tijd is het van belang de nieuwe werknemer zo snel mogelijk up and running te krijgen. Probeer het onboardingproces zoveel mogelijk te digitaliseren. Laat bijvoorbeeld het contract  tekenen via DocuSign. Deel al gelijk een aantal documenten met de nieuwe werknemer, zodat hij zich voor zijn eerste werkdag alvast heeft kunnen inlezen. Zet de startdatum en gegevens van de nieuwe werknemer op deze documenten voor een persoonlijke touch. Dat het proces grotendeels gedigitaliseerd is, maakt het extra belangrijk om iemand toch een persoonlijke ervaring te bieden. Stuur bijvoorbeeld een leuke welkomstvideo en plan op de eerste werkdag een kennismaking (via Zoom of Skype) met het team in. Zo krijgt je nieuwe starter vanaf dag één het gevoel dat hij erbij hoort. Het inplannen van regelmatige virtuele teammeetings zorgen daarna voor een zo efficiënt mogelijke start in de nieuwe functie.

Meer informatie

Lees meer tips over hoe je succesvol een sollicitatie- en onboardingsprocedure gaande houdt op afstand. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen via netherlands@robertwalters.com of tel. 020 644 46 55. 

 

Recruitment advies 

»
Richels van een groot blauw gebouw

Webinars 

»

Vacature uploaden 

»

Salary Survey 

»

Recruitmentadvies 

»