Welke eigenschappen heb je nodig om succesvol te zijn in recruitment?
Niet iedereen is geschikt voor het recruitmentvak. Om succes te hebben moet je over een aantal eigenschappen beschikken.
Een goede netwerker
Als recruitment consultant ben je de schakel tussen organisaties die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers en professionals die openstaan voor een nieuwe baan. Je bouwt een sterke vertrouwensband op met je kandidaten. Niet alleen op het moment dat een kandidaat een nieuwe uitdaging zoekt, maar gedurende zijn gehele carrière. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het adviseren van je klant (wie hebben ze nou echt nodig?), het stroomlijnen van het recruitmentproces en het onderhandelen van de arbeidsvoorwaarden voor je kandidaat.
Elk team binnen Robert Walters is gespecialiseerd in een bepaalde functiegroep, bijvoorbeeld finance, management support of IT support. Je ontwikkelt je als specialist binnen het vakgebied waar je voor werft. Je weet precies wat er speelt in de markt, wie op dit moment beschikbaar is en welke kandidaten een goede klik zullen hebben met de opdrachtgever.
Ondernemend
Succesvolle recruitment consultants zijn ondernemend en geven niet op; echte hunters dus. Je krijgt direct veel verantwoordelijkheid, en alle vrijheid om je eigen business te runnen. Je spreekt de hele dag door met klanten en kandidaten, zowel telefonisch als op kantoor. Krijg jij energie van contact met mensen? Goed zo, dat is precies wat je nodig hebt! Bij het opbouwen van nieuwe business zul je regelmatig nee te horen krijgen. Mensen kennen je immers nog niet, en weten niet wat je te bieden hebt. Aan jou de uitdaging om het verschil te maken. Je zult zien dat ze na een tijdje zelf contact met je gaan opnemen als ze op zoek zijn naar nieuw personeel. Dat kost tijd en doorzettingsvermogen. Gelukkig ben je onderdeel van een hecht team, waarin je elkaar blijft motiveren.
Snelle denker
Snelheid in combinatie met kwaliteit is wat Robert Walters onderscheidend maakt. Het is daarom belangrijk dat jij je klanten als kandidaten goed leert kennen, zodat je precies weet wie een klik zullen hebben. Ook moet je snel kunnen schakelen en meerdere ballen in de lucht kunnen houden. Zodra er een vacature beschikbaar komt, heb jij gelijk een aantal namen in je hoofd van geschikte kandidaten.
Geen dummie
Onze consultants hebben allemaal een hbo, en vaak zelfs wo opleiding. Waarom dit belangrijk is? Omdat je op gelijk niveau moet kunnen communiceren met bijvoorbeeld een Finance Manager of HR Manager. Je zoekt niet alleen de kandidaten waar zij om vragen, je adviseert je klanten ook bij het opstellen van de vacature. Je zult daarvoor de uitdagingen waar de organisatie tegenaan loopt, de bedrijfscultuur en het HR-beleid goed moeten begrijpen. Dat is nu precies waar het verschil ligt tussen een recruitment consultant en een intermediair bij een uitzendbureau.
Waarschijnlijk kom je niet bij ons binnen met de benodigde vakkennis, en dat is helemaal niet erg. We hebben een uitgebreid trainingsprogramma waarin we je samen met externe experts alle kneepjes van het vak leren. Ook aan je soft skills, dus hoe je overkomt op andere mensen, wordt uitgebreid aandacht besteed. Iets waar je de rest van je carrière profijt van zal hebben.
Sales driven
Recruitment is een pittige commerciële functie waarin je voor alle partijen een win-win situatie moet weten te creëren. De recruitmentsector is dynamisch, snel en competitief. Robert Walters groeit razendsnel, wat betekent dat we jou veel kunnen bieden in je carrière. Voor successen word je ruim beloond. Er zijn mooie bonussen, team-etentjes in sterrenrestaurants, en elk jaar gaan de best presterende consultants op een luxe reis. Ben je resultaatgericht, ambitieus en stressbestendig? Dan is Robert Walters de start van een fantastische carrière.