Tijdens sollicitatiegesprekken beoordelen managers kandidaten en hun kwaliteiten. Anderzijds biedt een sollicitatiegesprek sollicitanten de kans om managers en de organisatie onder de loep te nemen. Daarom is het van belang om ook als manager een goede indruk te maken tijdens een interview. Wij zetten vijf tips op een rij waarmee jij sollicitanten enthousiasmeert om bij jou in het team te komen werken.
De plek waar je een sollicitatiegesprek voert is van groot belang. Vaak is het de eerste fysieke indruk die een kandidaat van een organisatie krijgt. Kies voor een plek die de dagelijkse gang van zaken op kantoor toont, maar die ook een positieve en gedenkwaardige indruk achterlaat.
Zitten jullie? Vertel dan voordat het interview begint wat er allemaal in het gesprek aan de orde komt. Een kandidaat die weet wat hij kan verwachten zal minder nerveus en meer gefocust zijn, omdat hij zicht niet steeds hoeft af te vragen wat er straks nog volgt.
Houd ook vast aan deze regels als het sollicitatiegesprek online is. Ga zitten op een plek waar geen rumoer is zodat jullie je op het gesprek kunnen focussen. Zorg daarnaast dat de sollicitant van tevoren duidelijk is uitgelegd hoe hij inlogt voor het interview. En wees altijd op tijd.
Het klinkt logisch, maar enthousiast overkomen in een sollicitatiegesprek is voor jou net zo belangrijk als voor de kandidaat. Gebruik het gesprek om te vertellen wat jouw bedrijf allemaal te bieden heeft. Daarvoor kun je bogen op je eigen ervaring, maar praat ook even met de recruiter om een indruk te krijgen van wat de sollicitant in een bedrijf en baan zoekt. Zorg dat je kunt vertellen waarom een kandidaat juist voor deze baan moet kiezen. Dingen die je kunt bespreken zijn bijvoorbeeld:
Kort samengevat: zorg ervoor dat de kandidaat aan het einde van het gesprek enthousiast is geraakt om bij jouw bedrijf te komen werken.
Door competentiegerichte vragen te stellen, krijg je de beste indruk of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie. Sollicitanten krijgen op deze manier namelijk de kans om hun skills en ervaring te tonen waardoor jij beter kunt afwegen of ze een goede match zijn. Enkele vragen die je kan stellen zijn:
Goede antwoorden op deze vragen bevatten bijvoorbeeld specifieke situaties waarover de kandidaat kan vertellen, highlighten bepaalde acties die de sollicitant ondernam en de gevolgen daarvan, en tonen dat de kandidaat geleerd heeft van eerdere ervaringen.
Slechte antwoorden zijn bijvoorbeeld weinig specifiek of bevatten tegenstrijdige informatie, leggen de focus op irrelevante details, geven blijk van weinig interesse of zijn negatief over (voormalige) collega’s en werkgevers.
Zorg dat kandidaten de tijd hebben om vragen te stellen. Deze vragen vertellen jou ook veel over de sollicitant, bijvoorbeeld over hun persoonlijkheid en wat zij belangrijk vinden in een baan. Vragen over business strategy of bedrijfscultuur zijn goede indicatoren dat een kandidaat oprechte interesse heeft in de baan. Stelt iemand helemaal geen vragen, dan kan dat erop wijzen dat iemand weinig zin heeft in de rol.
Gesprek afgelopen? Maak nog een keer duidelijk dat je de tijd en moeite van de kandidaat waardeert en zet vervolgens uiteen hoe het proces verder verloopt. Geef een realistische indicatie hoelang het duurt voordat je weer contact opneemt en hoe eventuele vervolgstappen eruit zien, bijvoorbeeld een tweede sollicitatiegesprek met andere personen.
Vaak is het verstandig, maar als het op sollicitatiegesprekken aankomt loont het niet altijd om je intuïtie te volgen. Ga je op je gevoel af dan laat je je onbewust beïnvloeden door zaken die in dit proces geen prominente rol moeten spelen; van de kledingkeuze van kandidaten tot de manier waarop ze praten en alles daartussenin. Ook ben je meer geneigd om voor sollicitanten te kiezen die op jouw lijken.
Door te focussen op skills en ervaring neem je andere mensen aan en bouw je een diverser team. En een diverser team is uiteindelijk in staat om nieuwe werkwijzen te bedenken en problemen op inventieve manieren op te lossen.
De Robert Walters gids ‘Stepping Up: an e-guide voor new managers' staat vol met adviezen en tips voor nieuwe managers. Download de e-guide hier (Engels).
Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen via netherlands@robertwalters.com of tel. 020 644 46 55.
Share this:
Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.