nl
Vacatures

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, en delen jouw verhaal met vooraanstaande organisaties in Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Bekijk alle vacatures
Professionals

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, zodat zij jouw verhaal kunnen delen met de meest vooraanstaande organisaties van Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Meer informatie
Onze Diensten

Toonaangevende bedrijven in heel Nederland vertrouwen op Robert Walters om snel en efficiënt de juiste mensen te werven. Lees meer over onze dienstverlening.

Meer informatie
Inzichten & Advies

Of je nu op zoek bent naar talent of naar een nieuwe carrièrestap voor jezelf, wij adviseren je graag over de laatste trends op de arbeidsmarkt en bieden je de inspiratie die je nodig hebt.

Meer lezen
Over Robert Walters Nederland

Voor ons gaat recruitment over meer dan een enkele vacature. Wij helpen organisaties en professionals bij het maken van belangrijke keuzes.

Meer lezen

Werken bij ons

Onze mensen maken het verschil. Lees hun verhaal en kom alles te weten over een carrière bij Robert Walters Nederland.

Ontdek meer

Tijdrovende procedures bottleneck bij werving

De vraag naar juridische professionals rijst de pan uit. Ook de publieke en semipublieke sector kampt met tekorten; zo steeg het aantal legal vacatures in deze branche in het tweede kwartaal van dit jaar met ruim 19% ten opzichte van een kwartaal eerder. Door stroperige procedures staan vacatures vaak ook langer open dan in het bedrijfsleven. Bente van den Eijnden, senior consultant legal gespecialiseerd in de bemiddeling van interim-professionals, helpt organisaties in de not-for-profit-sector om hun wervingsproces sneller en efficiënter in te richten.

Aan wat voor professionals is veel behoefte in de publieke en semipublieke sector?

Bente: “Er is veel vraag naar gespecialiseerde juristen op het gebied van inkoop en aanbesteding, zeker in de publieke sector. Het gaat dan ook echt om andere procedures dan in het bedrijfsleven. Deze juristen hebben te maken met constante verandering van de wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Omgevingswet die is uitgesteld, maar er binnenkort aankomt. Of aan nieuwe wetgeving op het gebied van energie en milieu. Dat zorgt ervoor dat de vraag naar specialisten constant blijft.

Binnen het onderwijs en gemeenten zie ik een toenemende vraag naar geschillenjuristen op het gebied van bezwaar en beroep. Denk aan professionals die gespecialiseerd zijn in onderwijsrecht of bestuursrecht, die deel kunnen nemen aan hoorzittingen en beslissingen kunnen uitwerken in samenwerking met de commissie. Er wordt vooral gezocht naar professionals met ervaring in dit veld die zelfstandig kunnen werken.

Bij grotere gemeenten zie ik wel dat zij steeds vaker de optie van mediation verkennen, om zo op voorhand het aantal bezwaarschriften en hoorzittingen te beperken. Juristen krijgen bijvoorbeeld een extra opleiding aangeboden om hierin een specialisme te ontwikkelen. Een positieve ontwikkeling.”

Zijn er genoeg professionals binnen de profielen die de publieke sector zoekt?

“Ik merk dat interim-professionals het, ondanks dat ze ook soms ergens langer blijven werken, het leuk blijven vinden om regelmatig een overstap te maken. Snel impact maken en direct resultaat zien, dat spreekt hen aan.

En wat helpt: vanwege de coronacrisis kan ik nu voor organisaties in Groningen juristen vinden die in Amsterdam wonen, want ze hoeven misschien nog maar twee keer in de week naar kantoor. Dat is geen hoge drempel meer. Het zoekveld naar interim-professionals wordt daardoor groter, waardoor we soms ook sneller een geschikte jurist kunnen vinden.”

Waarom duren de wervingsprocessen in de publieke en semipublieke sector langer dan in het bedrijfsleven?

“Wanneer je kijkt naar de overheid en de semipublieke sector, dan hebben zij vaak te maken met aanbestedingsprocessen. Zij mogen niet zeggen ‘wij gaan enkel en alleen met partij X in zee’, maar het wervingsverzoek moet bij meerdere partijen worden uitgezet. Dat kost veel tijd.

Anderzijds, en dat zie je veel bij gemeenten en provincies, werken deze organisaties vaak met bepaalde platformen waarop meerdere partijen zich kunnen inschrijven en professionals kunnen voordragen. Alleen hoor ik in mijn netwerk regelmatig dat zij eigenlijk niet tevreden zijn over die procedures, dat het te lang duurt en dat ze niet de juiste kandidaten krijgen aangeboden. En dan kunnen ze na vier weken de vraag weer opnieuw uitzetten. Dit kan sneller en efficiënter.

Mijn advies aan deze opdrachtgevers is dan ook: neem die processen eerder onder de loep en wacht niet twee of drie jaar met het beoordelen hiervan. Het kost wellicht meer tijd aan de voorkant om met één partij efficiënte afspraken te maken, maar op de lange termijn betaalt dit zich uit met het gewenste resultaat: gekwalificeerde kandidaten binnen een afgesproken tijdspanne.”

Hoe breng jij snelheid en efficiëntie in deze processen?

“Robert Walters’ voorsprong zit hem grotendeels in de omvang én kwaliteit van ons netwerk. Wanneer wij een opdracht krijgen of met een aanbesteding meedoen, weet ik op voorhand al welke professionals gekwalificeerd zijn en voldoen aan het functieprofiel. Wij gaan niet pas geschikte kandidaten zoeken op het moment dat we al in zo’n procedure zitten.

We waarborgen de kwaliteit van ons netwerk doordat wij deze professionals persoonlijk kennen en interviewen. Ik hecht er veel waarde aan om continu de relatie met hen te onderhouden. Alleen dan bouw je een vertrouwensrelatie op en krijg je wederzijdse commitment.”

Meer informatie

Wilt u persoonlijk advies met betrekking tot het werven van juridische professionals voor de publieke en semipublieke sector? Neem dan contact op met Bente van den Eijnden via 020 644 4655 of bente.vandeneijnden@robertwalters.com

Deel dit artikel

Gerelateerde informatie

Op zoek naar medewerkers?
Salary Survey
Recruitmentadvies
Neem contact met ons op

Laat je adviseren door een van onze consultants

Gerelateerde informatie

Bekijk alle inhoud

Inflatie van functietitels: slimme recruitment truc of bron van verwarring?

Inflatie zien we niet alleen terug in de supermarkt. Ook in functietitels is waardevermindering zichtbaar: de zogeheten functietitel-inflatie. Annemieke Peskens legt uit wat functietitel-inflatie is en waarom het ‘opblazen’ van titels negatieve gevolgen kan hebben. Wat is functietitel-inflatie? Chie

Lees meer

Interim professional vaker ingezet vanuit noodzaak, parttime zzp’er wint terrein

Het aantal zzp’ers in Nederland neemt de afgelopen tien jaar gestaag toe. In 2022 waren er 1,2 miljoen Nederlanders met een hoofdbaan als zzp'er; in totaal 12 procent van alle werkenden (bron: CBS). En dit aantal nam ook in 2023 toe. Professionals hechten meer waarde aan flexibiliteit en willen een

Lees meer

Slimmere recruitmentbeslissingen nemen op basis van data

De dagen waarin recruitmentbeslissingen werden genomen puur op basis van intuïtie zijn voorbij. Door te profiteren van de kracht van data, kunnen organisaties hun beslissingen baseren op harde feiten en statistieken in plaats van onderbuikgevoel en emotie. Van lagere wervingskosten tot de optimalisa

Lees meer

I'm Robert Walters Are you?

Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.