nl
Vacatures

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, en delen jouw verhaal met vooraanstaande organisaties in Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Bekijk alle vacatures
Professionals

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, zodat zij jouw verhaal kunnen delen met de meest vooraanstaande organisaties van Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Meer informatie
Onze Diensten

Toonaangevende bedrijven in heel Nederland vertrouwen op Robert Walters om snel en efficiënt de juiste mensen te werven. Lees meer over onze dienstverlening.

Meer informatie
Inzichten & Advies

Of je nu op zoek bent naar talent of naar een nieuwe carrièrestap voor jezelf, wij adviseren je graag over de laatste trends op de arbeidsmarkt en bieden je de inspiratie die je nodig hebt.

Meer lezen
Over Robert Walters Nederland

Voor ons gaat recruitment over meer dan een enkele vacature. Wij helpen organisaties en professionals bij het maken van belangrijke keuzes.

Meer lezen

Werken bij ons

Onze mensen maken het verschil. Lees hun verhaal en kom alles te weten over een carrière bij Robert Walters Nederland.

Ontdek meer

Zo start je succesvol met je eerste interim opdracht

Werken als interim professional brengt veel voordelen met zich mee. Je kunt flexibel werken en hebt de vrijheid om zelf te bepalen welk soort opdrachten je wilt doen en waar. Doordat je een kijkje krijgt in de keuken bij diverse organisaties, leer je omgaan met verschillende organisatiestructuren, bedrijfsculturen en managementstijlen. Als kers op de taart vergroot je zo ook nog eens je netwerk. 

Maar tijdelijke contracten brengen ook onzekerheid met zich mee. Betaald worden per uur betekent geen inkomsten tijdens vakantie of ziekte. Ook kan het voorkomen dat je tijdelijk geen opdracht hebt. Hoe weet je of een interimcarrière iets voor jou is? En hoe bereid je je voor op de overstap naar interim? Mathijs Helderman, gespecialiseerd in interim recruitment voor finance functies, geeft tips. 

Een interimcarrière: iets voor jou?

Als interim professional word je ingeschakeld om direct impact te maken. Je moet je dus gemakkelijk kunnen aanpassen aan nieuwe omgevingen en snel kunnen schakelen. Doordat je extern bent, heb je minder te maken met politieke zaken binnen het bedrijf en kun je met een frisse, onafhankelijke blik kijken naar processen en afdelingen. Dit vereist niet alleen flexibiliteit, maar ook een bepaalde mate van organisatiesensitiviteit.  

‘’Een goede interimmer is niet alleen goed in zijn werk, maar beschikt ook over communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht,’’ meent Helderman. ‘’Ik spreek regelmatig professionals die de overstap willen maken. Soms zijn ze perfect op papier, maar adviseer ik ze toch om bij een vaste functie te blijven omdat interimmen (nog) niet past bij hun persoonlijkheid of carrièreplanning. Als interim professional ben je naast vakspecialist ook ondernemer. Je moet jezelf kunnen verkopen, en in een kort gesprek het vertrouwen weten te winnen van opdrachtgevers. Dat kan niet iedereen.’’

Wanneer maak je de overstap?

Vroeger was het gebruikelijk dat financials pas op seniorniveau de overstap maakten naar interim. Tegenwoordig kiezen finance professionals er steeds vroeger in hun carrière voor om te gaan interimmen. ‘’Niet iedereen heeft de ambitie om het tot de top van een organisatie te schoppen. De jonge garde wil vooral veel afwisseling en vindt het leuk om in korte tijd impact te maken.’’ 

Helderman gelooft dat je ook als jonge interim professional van toegevoegde waarde kunt zijn voor organisaties. ‘’Op dit moment zijn veel finance afdelingen bezig met het optimaliseren en digitaliseren van processen; jonge professionals hebben vaak veel IT-kennis en kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Bovendien kun je jezelf ook als interim professional verder ontwikkelen.’’

Hoe kun je als interimmer blijven leren?

Interim professionals worden ingezet vanwege hun ervaring om direct een probleem op te lossen. Hoe zorg je er als interim professional dan voor dat je jezelf blijft ontwikkelen, en niet telkens hetzelfde kunstje doet bij verschillende opdrachtgevers?

"De markt is gunstig en interim professionals hebben de luxe om uit opdrachten te kunnen kiezen," zegt Helderman. "Hierdoor komt het vaak voor dat opdrachtgevers willen verlengen, maar interim professionals toch besluiten om te wisselen naar een opdracht met een hoger uurtarief. Op korte termijn lijkt dit winstgevend, maar uiteindelijk belemmert dit je persoonlijke ontwikkeling."

De interim arbeidsmarkt beweegt mee met de economie. In tijden van minder opdrachten is loyaliteit als interim professional een pluspunt bij opdrachtgevers en recruiters. "Denk niet in termen van contracten, maar in termen van opdrachten. Blijf bij een klant totdat deze echt verder geholpen is," adviseert Helderman. "Streef altijd naar contractverlenging en wees alert op mogelijkheden om toegevoegde waarde te bieden aan de organisatie. Langdurige opdrachten zijn uiteindelijk beter voor je cv. Niet alleen omdat ze aantonen dat de klant tevreden was over je werk, maar ook omdat je zo de kans krijgt om nieuwe taken op te pakken waar je nog geen ervaring mee hebt. Op die manier kun je als interim professional toch nieuwe vaardigheden ontwikkelen en kennis opdoen."

Hoe bereid je je voor op de overstap naar interim?

Allereerst is het belangrijk orde op zaken te stellen wat betreft pensioen, boekhouding en verzekeringen. Opdrachtgevers eisen vaak dat interim professionals een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Deze beschermen je tegen de gevolgen van schadeclaims naar aanleiding van een beroepsfout en claims als gevolg van het beschadigen van eigendommen van de opdrachtgever. Ook is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. 

Daarnaast raadt Helderman aan om vooraf na te denken over het soort opdrachten dat je zou kunnen en willen uitvoeren. ‘’Zoek naar een duidelijke rode draad in je cv,’’ adviseert hij. ‘’Als specialist is het makkelijker om opdrachten te vinden dan als generalist. Een business controller die zich duidelijk profileert als specialist in rapportageverbeteringen of BI-tools in bijvoorbeeld de bouwsector, komt makkelijker aan opdrachten dan iemand die de ene keer als business controller werkt, en de andere keer als financial controller in verschillende branches.’’

Tot slot adviseert Helderman startende interim professionals om het gesprek aan te gaan met verschillende recruiters en uiteindelijk een recruiter te kiezen om voor langere tijd mee samen te werken. ‘’Als interim professional moet je constant bezig zijn met de volgende stap. Recruiters hebben een groot netwerk waar je van kunt profiteren. Als je de tijd neemt om een band op te bouwen, kan een recruiter makkelijker opdrachten voorstellen die bij je passen en je verder helpen in je carrière.’’

Meer informatie

Overweeg je de overstap naar een carrière als interim? In onze gids voor startende interimmers lees je alles wat je moet weten. 

Wil je meer weten over de mogelijkheden als interim professional? Neem dan contact op met een van onze gespecialiseerde consultants

Deel dit artikel

Links

Op zoek naar iets nieuws?
Salary Survey
Carrièreadvies
Neem contact met ons op

Laat je adviseren door een van onze consultants

Gerelateerde informatie

Bekijk alle inhoud

Zo start je succesvol met je eerste interim opdracht

Werken als interim professional brengt veel voordelen met zich mee. Je kunt flexibel werken en hebt de vrijheid om zelf te bepalen welk soort opdrachten je wilt doen en waar. Doordat je een kijkje krijgt in de keuken bij diverse organisaties, leer je omgaan met verschillende organisatiestructuren, b

Lees meer

Nienke ging op zoek naar finance talent in Zuid-Afrika

Nienke Sterk keerde recentelijk voor de derde keer terug uit Zuid-Afrika, waar zij zich bezighield met het werven van finance professionals die graag in Nederland aan de slag willen. Ze vertelde al eerder over de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt die organisaties ertoe drijft om over de grens op

Lees meer

Vijf essentiële skills voor de HR manager van de toekomst

HR afdelingen pleiten al jaren voor een plek aan de managementtafel. In veel organisaties wordt HR nog vooral gezien als een backoffice functie die zich voornamelijk concentreert op personeelsbeleid, contracten en secundaire arbeidsvoorwaarden. Door COVID-19 zagen organisaties zich genoodzaakt HR me

Lees meer

I'm Robert Walters Are you?

Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.