In een sollicitatiegesprek wordt je niet alleen gevraagd naar je ervaringen en functiegerelateerde skills, je wordt ook gevraagd je competenties toe te lichten. Door middel van competentiegerichte vragen kan een hiring manager erachter komen of je vaardigheden, motivatie en persoonlijkheid aansluiten op de functieomschrijving. Wat voor vragen kan je verwachten, hoe moet je ze beantwoorden en wat kun je doen om je goed voor te bereiden? Wij hebben het antwoord voor je!
Bij competentiegerichte vragen wordt je gevraagd om te vertellen hoe je in een bepaalde situatie gehandeld hebt. Je gesprekspartner is op zoek naar bepaalde eigenschappen in de nieuwe medewerker. Een manier om erachter te komen of jij die karaktereigenschappen bezit is om te vragen hoe je met lastige situaties omgegaan bent, of hoe je bepaalde problemen zou aanpakken.
Een vraag over een moeilijke werksituatie kan verschillende insteken hebben. Er kan gevraagd worden naar persoonlijke kwaliteiten, sociale vaardigheden, teamgeest, leadership en management, commerciële vaardigheden en klantgerichtheid, of het oplossen van problemen en besluitvorming.
Je kunt de vragen die tijdens het gesprek aan de orde komen over het algemeen redelijk inschatten aan de hand van het type functie, de functiebeschrijving en natuurlijk je eigen cv. Als je contact hebt met een recruitment consultant, dan kun je hem natuurlijk om advies vragen. Deze expert weet precies naar welke vaardigheden de hiring manager op zoek is. Als je bijvoorbeeld voor het eerst solliciteert op een functie waarbij je leiding gaat geven aan een team, dan kun je een volgende soort vraag verwachten: “Beschrijf eens een situatie waarin je leiderschap binnen een team hebt moeten laten zien.” Dit is de gelegenheid om te laten zien dat je de functie aankunt, ook al heb je er officieel geen ervaring mee.
Als je solliciteert op een baan met een hoge werkdruk, dan kun je een vraag verwachten in de trant van: “Vertel eens over een situatie waarin je meerdere dringende zaken tegelijkertijd moest regelen”. Als teamspirit en klantgerichtheid heel belangrijk zijn voor de functie, dan kan er gevraagd worden: “Vertel eens over een situatie waarin je moest samenwerken met een collega waar je het niet zo goed mee kon vinden”, of “Vertel eens over een situatie waarin je dubbel zo hard je best moest doen om de klant tevreden te stellen”.
Beantwoord competentievragen alsof je een verhaal vertelt, met jezelf in de hoofdrol. Als hoofdpersoon analyseer je de situatie en onderneem je een aantal stappen om een oplossing te vinden. Leg de nadruk op de positieve uitkomst van de situatie en welke rol jij gespeeld hebt om deze uitkomst te bereiken. Om je antwoord sterker te maken is het goed om wat details en anekdotes toe te voegen, maar zorg dat het relevant blijft. Wees vooral niet bang om ook je fouten te laten zien. Als je uitlegt wat je van de situatie geleerd hebt, dan is fouten maken helemaal niet erg.
De vraag “Beschrijf een situatie waarin je meer moest doen dan bij je functie hoort”. Kun je als volgt beantwoorden: “Toen ik met mijn huidige baan begon, kwam ik erachter dat we steeds problemen hadden om op tijd onze rapportages af te krijgen, omdat deze persoonlijk goedgekeurd moesten worden door de afdelingsmanager. Deze manager was nogal intimiderend en zelden beschikbaar, en daardoor waren wij regelmatig te laat voor onze deadlines. Ik heb toen de bestaande goedkeuringsprocessen bestudeerd en alle potentiële risico’s en knelpunten op een rijtje gezet. Het viel me op dat voor sommige rapporten inderdaad de handtekening van die manager nodig was, maar dat er veel druk kon worden weggenomen als andere managers de bevoegdheid zouden krijgen om de rapportages te ondertekenen. Er werd me gevraagd om dit voorstel aan de manager voor te leggen, wat behoorlijk spannend was. Toen ik alles had uitgelegd, bedankte de manager me hartelijk. Hij zei dat hij al langer opzoek was naar een oplossing om wat van zijn verantwoordelijkheden te kunnen delegeren. Als gevolg hiervan is er met bijna onmiddellijke ingang een vernieuwde versie van de procedure gekomen, de procedure die ik had voorgesteld. Al mijn collega’s vinden het proces sindsdien veel efficiënter. Deze ervaring heeft mij geleerd dat als je constructieve veranderingen wil doorvoeren, het belangrijk is om een idee voor verbetering te delen. Als je maar met overtuigende argumenten komt waar iedereen beter van wordt. Als je een probleem aankaart zal er eerder naar je geluisterd worden als je tegelijkertijd ook met een oplossing komt!”
Wil je je nog beter voorbereiden op je sollicitatiegesprek? Lees dan onze gids voor het sollicitatiegesprek. Als je vragen hebt kun je ook altijd contact opnemen met onze recruitment specialisten via netherlands@robertwalters.com of tel. +31 (0) 20 644 4655.
Je hebt een perfect cv gestuurd en voelt je goed over het sollicitatiegesprek. Nu kun je gewoon wachten op de beslissing van de HR manager. Veel beter is het om je sollicitatie actief op te volgen. Dit geeft je een voorsprong op andere sollicitanten. Het is belangrijk om de balans te vinden bij deze
Lees meerSoms heb je maar een minuut de tijd om jezelf of jouw idee te verkopen. Zo’n korte pitch wordt ook wel een ‘elevator pitch’ genoemd. In een elevator pitch telt elke woord, dus freestylen is niet zo’n goed idee. Elske Koek, recruitment manager bij Robert Walters, helpt je bij het voorbereiden en geve
Lees meerOf je nu al jaren bij hetzelfde bedrijf werkt of er nog maar pas bent begonnen, ontslagen worden is nooit leuk en kan zorgen voor een flinke deuk in je zelfvertrouwen. Bovendien brengt ontslag een hoop zorgen met zich mee, want wat betekent dit financieel en hoe zorg je dat je gauw weer een nieuwe b
Lees meerSluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.