Tien do's en don'ts voor interimmers

Quintin de Koning

Als interim professional ben je met verschillende dingen tegelijk bezig: je probeert niet alleen zo goed mogelijk te functioneren binnen je huidige functie, maar bent tegelijkertijd alvast bezig met het binnenhalen van je volgende opdracht. Als manager interim solutions ondersteunt Quintin de Koning al negen jaar lang interim professionals met het vinden van opdrachten. Hij weet daarom als geen ander wat interimmers wel en juist niet moeten doen, en geeft tips.   

 

1. Do: vraag om feedback

Om optimale diensten te kunnen verlenen, moet je als interimmer eens in de zoveel tijd checken of je opdrachtgever wel tevreden is. Het is belangrijk om je proactief op te stellen en op z’n minst maandelijks het gesprek aan te gaan. De Koning: ‘Vaak denken mensen: geen nieuws is goed nieuws, maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Vraag zelf om feedback bij je opdrachtgever en bespreek de samenwerking. Het is altijd fijn om complimenten te krijgen, en mocht er iets niet goed gaan dan is dit ook belangrijk om te weten, zodat je tijdig kunt bijsturen.’

2. Do: ga op zoek naar 'quick wins'

Tijdens de eerste weken bij een nieuwe opdrachtgever wil je natuurlijk graag een goede indruk maken. De Koning adviseert om direct op zoek te gaan naar ‘quick wins’: gemakkelijke manieren waarop je toegevoegde waarde kunt bieden aan de organisatie. ‘Op iedere afdeling ligt er wel een vraagstuk of probleem waar niemand zich aan waagt, en wat ze wel graag opgelost zien. Dit zijn het soort zaken die je direct op moet pakken,’ vertelt De Koning. ‘Dit kunnen werkzaamheden zijn die andere mensen vervelend vinden, zoals het aanleveren van adhoc managementinformatie, maar het kunnen ook dingen zijn waar jij extreem goed in bent en die anderen moeilijk vinden. Zo kun je snel impact maken op de organisatie.’

3. Do: denk in opdrachten, niet in contracten

De Koning adviseert interimmers om niet te denken in contracten, maar in opdrachten. ‘Een opdracht is een opdracht, onafhankelijk van de termijn. Het kan best zijn dat je een contract voor drie maanden hebt, maar dat het project na die periode nog niet af is, waardoor het werk langer doorgaat. Je blijft totdat de opdracht klaar is, niet zolang het contract loopt – het contract kan altijd worden verlengd.’

4. Do: ga voor een verlenging

Ga niet zoeken naar een nieuwe opdracht voordat je huidige contract afloopt, maar streef altijd naar contractverlenging. Zoek intern naar projecten waarmee je toegevoegde waarde kunt bieden aan de organisatie, zodat ze je graag willen houden. Contractverlenging betekent niet alleen meer zekerheid, tevredenheid bij de opdrachtgever en een goede referentie, maar vergroot ook je kansen op een volgende opdracht. De Koning: ‘Als opdrachtgevers op jouw cv zien dat je contract bij eerdere opdrachtgevers verlengd werd, zul je zeker een streepje voor hebben op andere kandidaten.’ 

5. Do: verkoop jezelf

Bereid je altijd goed voor op een intakegesprek bij een potentiële opdrachtgever. ‘Een intakegesprek is een salesgesprek, geen sollicitatiegesprek,’ stelt De Koning. ‘Je moet er vooraf zeker van zijn dat je de opdracht succesvol kunt vervullen. Achterhaal tijdens het gesprek welke problemen de klant heeft en onderbouw vervolgens hoe je jouw kwaliteiten en vaardigheden kunt inzetten om deze problemen op te lossen.’ Dit kun je doen door de STAR-methode toe te passen (STAR staat voor ‘Situatie’, ‘Taak’, ‘Activiteit’ en ‘Resultaat’, red.) en voorbeelden te geven van behaalde resultaten, waarmee je aantoont dat je de opdracht succesvol kunt vervullen. 

6. Do: sta open voor recruiters

Als je wordt benaderd door een recruitment consultant met een mogelijk interessante opdracht, zeg dan niet direct nee, maar stel je open op. Geef de recruiter de kans om de opdracht aan je te pitchen, en je uit te leggen waarom hij denkt dat de opdracht bij je past. Door je flexibel op te stellen, kun je verrast worden met mooie kansen die je anders was misgelopen. 

 

7. Don't: voortijdig stoppen met een opdracht

Volgens De Koning gebeurt het regelmatig dat interimmers hun opdracht verlaten voordat de contracttermijn verlopen is, bijvoorbeeld omdat de opdracht niet overeenkomt met de gekoesterde verwachtingen, of omdat het niet klikt met de manager. Contractueel gezien kan dit; de opzegtermijn voor interimopdrachten is in de meeste gevallen slechts twee weken. De Koning: ‘De markt is goed, waardoor interimmers gemakkelijk weer een nieuwe opdracht kunnen vinden. Toch is het niet aan te raden voortijdig te stoppen met een opdracht. Dit is niet alleen vervelend voor de opdrachtgever, maar zorgt er ook voor dat jij een slechte referentie meekrijgt.’ 

8. Don't: staar je niet blind op het uurtarief

De Koning merkt dat interimmers vaak kiezen voor de opdracht waarbij ze het hoogste uurtarief kunnen rekenen. Hierbij houden ze echter geen rekening met andere zaken, zoals reistijd. De Koning: ‘Als je kunt kiezen voor een opdracht met tien minuten reistijd en een lager uurtarief, kan dit toch nog voordeliger uitpakken dan een opdracht waarvoor je dagelijks drie uur moet reizen, maar een hoger uurtarief ontvangt. Die reistijd is ook tijd die je investeert in het werk, en moet je dus meerekenen. Staar je niet blind op een uurtarief, maar kijk naar je omzet per jaar. Als je negen maanden lang werkt voor een tarief van honderd euro per uur, en vervolgens drie maanden niet werkt, gaat je gemiddelde uurtarief met 25% omlaag. Hier moet je ook rekening mee houden, uurtarief zegt niet alles.’

9. Don't: tariefwijzigingen tijdens een opdracht

‘Het gebeurt regelmatig dat interim professionals na een paar maanden op een opdracht ineens hun uurtarief willen aanpassen,’ vertelt De Koning. Het uurtarief is echter niet meer onderhandelbaar als je eenmaal begonnen bent met de opdracht, behalve in het geval van grote veranderingen binnen je rol en verantwoordelijkheden. Wie zich niet houdt aan het vooraf overeengekomen uurtarief, loopt het risico om onbetrouwbaar en wispelturig over te komen. Dit is niet voordelig voor je imago bij werkgevers en bemiddelaars.

 

10. Don't: laat je nooit voorstellen door meerdere recruiters

De grootste fout die je kunt maken, is jezelf door meerdere recruitmentpartijen te laten voorstellen voor dezelfde opdracht. Dit leidt beslist tot problemen, vertelt De Koning. ‘Het zorgt niet alleen voor verwarring en schade aan de onderlinge relaties tussen de betrokken partijen, maar het kan je zelfs de opdracht kosten en imagoschade opleveren.’

 

Meer informatie

Lees meer over de markt voor finance interim professionals en lees Quintin's tips voor het inhuren van interim professionals

 

Carrière advies 

»

Vacaturemelding aanmaken 

»

Refer a friend 

»

Vacatures 

»

Salary Survey 

»