De rollen zijn omgedraaid: Zo beantwoord je de vragen van sollicitanten

Man-in-office

Van LinkedIn posts tot Glassdoor reviews, sollicitanten hebben tegenwoordig al veel over hun potentiële nieuwe werkgever gelezen voordat ze op een sollicitatiegesprek verschijnen. Als hiring manager moet je je ervan bewust zijn welke invloed al deze online informatie heeft op de verwachtingen van de sollicitant.

In een arbeidsmarkt waar professionals de banen voor het uitkiezen hebben, is de macht in het sollicitatieproces verschoven naar de sollicitant. Niet alleen het salaris en arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk, men wil werken in een prettige organisatiecultuur waar zij de mogelijkheid hebben om impact te maken. Nu de machtsverhoudingen in het sollicitatieproces zijn veranderd, gebeurt het steeds vaker dat de hiring manager wordt ondervraagd door de sollicitant – in plaats van andersom. Jose Bokhorst, managing director van Robert Walters Nederland, vertelt hoe je hier als hiring manager mee om kunt gaan, en hoe je bij sollicitanten een positief beeld schept van de organisatie. 

Bedenk wat de kandidaat wil weten

Het recruitmentproces is al lang en breed begonnen voordat de sollicitant de kamer in komt lopen. In het verleden solliciteerden mensen op advertenties in de krant, zonder te beschikken over verdere informatie over de organisatie of functie waarop zij reageerden. Tegenwoordig is dit haast niet meer voor te stellen.

Dankzij internet en social media kunnen sollicitanten binnen enkele muisklikken van alles te weten komen over de organisatie en haar achtergrond, werknemers en diensten. Hiring managers kunnen ervan uitgaan dat de sollicitant uitgebreid online onderzoek heeft gedaan, en moeten dus voorbereid zijn op vragen. Bokhorst: ‘Ter voorbereiding kun je de reviews van je organisatie op Glassdoor bekijken en de reacties op de meest recente artikelen en berichten op social media checken, om alvast een beeld te krijgen van het online imago van je organisatie. 

Anticipeer op de verwachtingen van sollicitanten

Sollicitanten zullen eerder vragen stellen over de functie en de carrièremogelijkheden die je hen kunt bieden, dan over de organisatie zelf. Bokhorst merkt dat sollicitanten de meeste waarde hechten aan ontwikkelingsmogelijkheden en het kunnen maken van impact. ‘Wat is de invloed van mijn rol op de organisatie? Hoe zal ik een actieve bijdrage leveren aan de omzet? En welke skills heb ik nodig om succesvol te zijn in mijn werk? Dit zijn allemaal vragen waar sollicitanten antwoord op willen, en waar hiring managers zich op moeten voorbereiden.’

Bokhorst adviseert hiring managers daarom zich goed te verdiepen in de functieomschrijving, zodat ze uitleg kunnen geven over alle details: van het takenpakket tot de doorgroeimogelijkheden en het salaris. ‘Bespreek de functie met het HR team en vraag hen welke informatie over de organisatie relevant kan zijn voor de sollicitant.’

Behalve vragen over de functie kun je ook persoonlijke vragen verwachten tijdens het gesprek, bijvoorbeeld over je eigen ambities en het verloop van je carrièrepad. Het kan intimiderend zijn om dit soort vragen voorgeschoteld te krijgen. ‘Praat met HR managers of recruiters over veelvoorkomende vragen van sollicitanten, en bereid eerlijke antwoorden voor,’ adviseert Bokhorst. ‘Als je authentiek bent, bouw je gemakkelijker een persoonlijke band op met sollicitanten en schets je een positief beeld van jezelf en de organisatie.’

Stel de juiste vragen 

Sollicitanten verwachten dat de hiring manager goed op de hoogte is va hun cv. Je kunt het ijs breken door te beginnen met vragen over het cv, en de sollicitant aan het praten te krijgen over zijn drijfveren om te solliciteren op de vacature.

Persoonlijke vragen zijn ook een belangrijk onderdeel van het sollicitatiegesprek. Gesloten ‘ja-neevragen’ kun je het beste vermijden. Stel in plaats daarvan vragen waarbij je een scenario schetst en de sollicitant pusht om uit zijn comfortzone te treden. Dit geeft een goed beeld van hoe de werknemer zou reageren op situaties die in de functie voorkomen.

‘Het is belangrijk om oprechte interesse te tonen,’ waarschuwt Bokhorst. ‘Als je alleen vragen stelt over het cv zal de sollicitant je niet serieus nemen. Stel niet alleen ‘wat’ vragen maar vraag ook naar ‘hoe’ en ‘waarom’. Bereid je goed voor, neem de tijd en doe je best een persoonlijke connectie te maken met de sollicitant. Het moet geen eenzijdig vraaggesprek worden.’ Laat de sollicitant zien dat je benieuwd bent naar wat hij kan bijdragen aan de organisatie en stel goed doordachte vragen over de sterktes en zwaktes van zijn cv en vaardigheden. Probeer de sollicitant te laten merken dat de functie hem genoeg mogelijkheden biedt om door te groeien en impact te maken. 

Behoud de regie

Als hiring manager moet je proberen altijd de regie te houden tijdens het sollicitatiegesprek, bijvoorbeeld door al van tevoren de agendapunten voor te bereiden. Bokhorst: ‘Geef de sollicitant bij aanvang van het gesprek een overzicht van de onderwerpen die aan bod zullen komen en geef duidelijk aan dat er aan het eind van het gesprek genoeg ruimte is om vragen te stellen. Zo houd jij de controle over het sollicitatiegesprek.’ 

Meer informatie

Lees ons artikel over nieuwe recruitment tools die het wervingsproces kunnen moderniseren of bekijk onze tips voor het aantrekken van personeel als onbekende organisatie. 

Recruitment advies 

»
Richels van een groot blauw gebouw

Webinars 

»

Vacature uploaden 

»

Salary Survey 

»

Recruitmentadvies 

»