Vrouwen ontvangen bijna twee keer zo veel niet-actiegerichte feedback op de werkvloer dan mannen, blijkt uit recent onderzoek van vacaturesoftwarebedrijf Textio. Daarnaast wordt vrouwen vaak niet duidelijk verteld wat zij moeten doen om een promotie te krijgen, wat hun doorgroeimogelijkheden belemmert. Niet alleen de vrouwen zelf, maar ook hun werkgevers ondervinden hier de nadelige gevolgen van, aldus Jose Bokhorst, managing director bij recruitmentorganisatie Robert Walters. ''Werknemers die geen actiegerichte feedback ontvangen, zijn eerder geneigd de organisatie te verlaten''.
Een van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek is dat 83 procent van de mannen weet wat ze moeten doen om promotie te krijgen, tegenover 71 procent van de vrouwen. Vrouwen ontvangen niet alleen minder actiegerichte feedback, maar ook meer feedback op hun persoonlijkheid. Dit verschijnsel begint al op de basisschool: meisjes krijgen vaker te horen dat ze lief, slim en behulpzaam zijn in schoolrapporten dan jongens.
Eenmaal aan het werk worden vrouwen vaak ''vriendelijk'' en ''fijn om mee samen te werken'' genoemd, terwijl mannen vaak als ''ambitieus'' en ''zelfverzekerd'' worden omschreven. Dit verschil tussen mannen en vrouwen kan ertoe leiden dat er ongelijkheid ontstaat op de werkvloer. ''Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we onbewuste vooroordelen hebben over geslacht, en dat is zorgwekkend. Vooroordelen leiden namelijk tot verschillende verwachtingspatronen en daardoor ongelijkheid in carrièreperspectief'', aldus Bokhorst.
''Werknemers die weten wat er van hen verwacht wordt om goed te presteren, hebben het over het algemeen beter naar hun zin en zijn meer betrokken bij hun werk'', licht Bokhorst toe. Daarom leidt niet-actiegerichte feedback en onduidelijkheid over doorgroeimogelijkheden tot meer verloop. Het onderzoek laat zien dat 40 procent van de ondervraagden overweegt de organisatie te verlaten door gebrek aan actiegerichte feedback. Bij werknemers die wél actiegerichte feedback ontvangen, ligt dit percentage op 22 procent.
Bokhorst drukt organisaties op het hart om transparantie en bewustwording te creëren rondom het beoordelingssysteem binnen de organisatie. ''Neem zo veel mogelijk onbewuste vooroordelen weg en maak duidelijk onderscheid tussen meetbare werkprestaties en de persoonlijkheid van werknemers. Hierdoor is de kans veel groter dat mensen willen blijven''
Wil je meer weten over gelijkheid, diversiteit en inclusie binnen een organisatie? Lees ons diversiteitsbeleid of neem contact met ons op via netherlands@robertwalters.com voor persoonlijk advies.
In een recente enquête vroeg recruitmentorganisatie Robert Walters wat millennials (geboren tussen 1980 en 1994) het belangrijkst vinden is in hun professionele leven. Millennials maken een steeds groter deel uit van de beroepsbevolking. Daarom wordt het voor werkgevers die dit talent willen binden
Lees meerWaar organisaties voorheen terughoudend waren met het aannemen van ondersteunend personeel, weten zij ondersteunende functies nu steeds beter op waarde te schatten. Melissa Rutjes is manager van een team recruitment consultants dat gespecialiseerd is in de werving voor secretariële en office support
Lees meerIn een arbeidsmarkt waarin het aantal vacatures gestaag toeneemt en er daarmee steeds meer competitie is voor het binnenhalen van de beste professionals, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat uw huidige medewerkers binnen uw organisatie willen blijven werken. Retentie is topprioriteit
Lees meerSluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.