Het geheim van een goed sollicitatiegesprek is het aanbrengen van structuur. Een duidelijke structuur geeft je de garantie dat er geen vragen onbeantwoord blijven en dat je een vlot en overzichtelijk gesprek kan voeren.
Bovendien kom je geloofwaardig en professioneel over bij kandidaten. Het is aan te raden om het interview op te splitsen in 3 delen: een introductie, de belangrijkste vragen en een conclusie.
Een goed sollicitatiegesprek begint met een sterke introductie. In dit deel van het gesprek kun je de kandidaat gerust vragen stellen en aangeven welke dingen u met de kandidaat zal gaan bespreken.
Je kunt eventueel beginnen met een aantal dingen die je gemeen hebt met de kandidaat. Een goed punt om mee te starten is de interesse van de kandidaat. Dit zal niet alleen de kandidaat laten ontspannen, het geeft jou ook de kans om hem of haar beter te leren kennen.
Daarnaast is het nuttig om tijdens de introductie een beeld te schetsen van het bedrijf, de geschiedenis, de toekomst en ook over jouw persoonlijke achtergrond en jouw rol in de organisatie.
Hier kun je de kandidaat vragen om hun cv in detail door te lopen, waarbij je open vragen stelt over hun werkervaring. Bijvoorbeeld:
Dit is het moment waarop je de kandidaat kunt aanmoedigen om vragen te stellen. Daarnaast is dit voor jou nog een moment om de functie en het bedrijf te 'verkopen'. Daarnaast kun je de kandidaat de volgende stappen in het wervingsproces uitleggen en toelichten wanneer deze plaats zullen vinden.
Een duidelijke structuur van het sollicitatiegesprek geeft je de garantie dat je alle noodzakelijke informatie over de kandidaat kunt verzamelen, zodat je een weloverwogen beslissing kan nemen.
Wanneer je vindt dat het gesprek goed verlopen is, vraag de kandidaat dan om het gewenste salarisniveau en de gewenste startdatum. Vraag ook of de kandidaat nog meer wilt weten over jou of de organisatie. Tot slot vraag je de kandidaat om feedback.
Inflatie van functietitels: slimme recruitment truc of bron van verwarring?
Inflatie zien we niet alleen terug in de supermarkt. Ook in functietitels is waardevermindering zichtbaar: de zogeheten functietitel-inflatie. Annemieke Peskens legt uit wat functietitel-inflatie is en waarom het ‘opblazen’ van titels negatieve gevolgen kan hebben. Wat is functietitel-inflatie? Chie
Lees meerInterim professional vaker ingezet vanuit noodzaak, parttime zzp’er wint terrein
Het aantal zzp’ers in Nederland neemt de afgelopen tien jaar gestaag toe. In 2022 waren er 1,2 miljoen Nederlanders met een hoofdbaan als zzp'er; in totaal 12 procent van alle werkenden (bron: CBS). En dit aantal nam ook in 2023 toe. Professionals hechten meer waarde aan flexibiliteit en willen een
Lees meerSlimmere recruitmentbeslissingen nemen op basis van data
De dagen waarin recruitmentbeslissingen werden genomen puur op basis van intuïtie zijn voorbij. Door te profiteren van de kracht van data, kunnen organisaties hun beslissingen baseren op harde feiten en statistieken in plaats van onderbuikgevoel en emotie. Van lagere wervingskosten tot de optimalisa
Lees meerSluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.