Tips voor een effectief sollicitatieproces

Tytuł obrazka

De arbeidsmarkt komt steeds meer in beweging. Werknemers kijken rond en vacatures komen vrij. Bent u klaar om de beste mensen te werven? Een gestroomlijnd sollicitatieproces en een wervende employer branding zijn daarvoor essentieel. Weet u hoe u slim gebruik kunt maken van social media en welke salarissen nu marktconform zijn? Hieronder vindt u 5 tips, afkomstig uit onze Recruitment Checklist.

 

 

1. Bereid het sollicitatiegesprek goed voor

De sollicitant bereidt zich goed voor en verwacht van u hetzelfde. Zorg dat u alles weet over uw organisatie en de functie, zodat u alle vragen kunt beantwoorden. Vragen die sollicitanten vaak stellen zijn bijvoorbeeld: Wat is het belang van deze functie binnen het bedrijf? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Hoe ziet de rest van het sollicitatieproces eruit? Bestudeer ook het cv; hoe gerichter uw vragen, hoe meer u over uw kandidaat komt te weten. Door open vragen te stellen, stimuleert u de kandidaat om over zichzelf te vertellen.

2. Houd het sollicitatieproces kort en gestroomlijnd

Een sollicitatie is een intensief proces. Houd het zo kort mogelijk, met bij voorkeur niet meer dan drie gespreksrondes per kandidaat. Driekwart van de professionals vindt een proces van 4 weken acceptabel. Een goed gepland proces wordt gezien als teken van interesse en professionaliteit. Reserveer daarom vooraf tijd in de agenda voor vervolggesprekken en het geven van feedback.

3. Plaats wervende informatie

Als professionals zich oriënteren, zoeken zij online naar informatie over uw organisatie. Zorg dus dat op uw website en andere online kanalen wervende informatie staat. Dit geeft hen een goede indruk van uw bedrijf en hun carrièrekansen. Wanneer kandidaten een sollicitatiegesprek voorbereiden wenden zij zich voornamelijk tot bedrijfswebsites (98%), nieuws/artikelen op internet (71%) en vrienden / collega's (56%). 

4. Maak slim gebruik van social media

Driekwart van de Nederlandse professionals is actief op LinkedIn en tweederde van hen volgt een LinkedIn groep van hun interesse. Zorg dat u zelf ook actief bent in zo’n groep, bijvoorbeeld door relevante content te plaatsen. Zo blijft uw bedrijf top of mind en hebt u een voorsprong op de concurrentie. 

85% van professionals beschouwt Facebook en Twitter primair als persoonlijk netwerk, dat vooral gebruikt wordt voor interactie met vrienden. Houd dat in het achterhoofd wanneer u informatie over een kandidaat verzamelt.

5. Benchmark uw salarissen

Bij een bewegende markt staan ook de salarissen niet stil. Zorg dat u op de hoogte bent van de actuele benchmarks in uw sector. Een volledig en gespecificeerd overzicht vindt u in onze gratis Salary Survey 2016.

 

 

 

Recruitment advies 

Read more »