De arbeidsmarkt komt steeds meer in beweging. Werknemers kijken rond en vacatures komen vrij. Bent u klaar om de beste mensen te werven? Een gestroomlijnd sollicitatieproces en een wervende employer branding zijn daarvoor essentieel. Weet u hoe u slim gebruik kunt maken van social media en welke salarissen nu marktconform zijn? Hieronder vindt u 5 tips, afkomstig uit onze Recruitment Checklist.
De sollicitant bereidt zich goed voor en verwacht van u hetzelfde. Zorg dat u alles weet over uw organisatie en de functie, zodat u alle vragen kunt beantwoorden. Vragen die sollicitanten vaak stellen zijn bijvoorbeeld: Wat is het belang van deze functie binnen het bedrijf? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Hoe ziet de rest van het sollicitatieproces eruit? Bestudeer ook het cv; hoe gerichter uw vragen, hoe meer u over uw kandidaat komt te weten. Door open vragen te stellen, stimuleert u de kandidaat om over zichzelf te vertellen.
Een sollicitatie is een intensief proces. Houd het zo kort mogelijk, met bij voorkeur niet meer dan drie gespreksrondes per kandidaat. Driekwart van de professionals vindt een proces van 4 weken acceptabel. Een goed gepland proces wordt gezien als teken van interesse en professionaliteit. Reserveer daarom vooraf tijd in de agenda voor vervolggesprekken en het geven van feedback.
Als professionals zich oriënteren, zoeken zij online naar informatie over uw organisatie. Zorg dus dat op uw website en andere online kanalen wervende informatie staat. Dit geeft hen een goede indruk van uw bedrijf en hun carrièrekansen. Wanneer kandidaten een sollicitatiegesprek voorbereiden wenden zij zich voornamelijk tot bedrijfswebsites (98%), nieuws/artikelen op internet (71%) en vrienden / collega's (56%).
Driekwart van de Nederlandse professionals is actief op LinkedIn en tweederde van hen volgt een LinkedIn groep van hun interesse. Zorg dat u zelf ook actief bent in zo’n groep, bijvoorbeeld door relevante content te plaatsen. Zo blijft uw bedrijf top of mind en hebt u een voorsprong op de concurrentie.
85% van professionals beschouwt Facebook en Twitter primair als persoonlijk netwerk, dat vooral gebruikt wordt voor interactie met vrienden. Houd dat in het achterhoofd wanneer u informatie over een kandidaat verzamelt.
Bij een bewegende markt staan ook de salarissen niet stil. Zorg dat u op de hoogte bent van de actuele benchmarks in uw sector. Een volledig en gespecificeerd overzicht vindt u in onze gratis Salary Survey
Huur je deze zomer tijdelijk personeel in ter vervanging van vaste krachten in de vakantieperiode? Of benut je de rustige maanden om achterstallige administratie weg te werken of projecten af te ronden die zijn blijven liggen? De zomerperiode biedt hier een uitstekende gelegenheid voor. Maar het sei
Lees meerInflatie zien we niet alleen terug in de supermarkt. Ook in functietitels is waardevermindering zichtbaar: de zogeheten functietitel-inflatie. Annemieke Peskens legt uit wat functietitel-inflatie is en waarom het ‘opblazen’ van titels negatieve gevolgen kan hebben. Wat is functietitel-inflatie? Chie
Lees meerHet aantal zzp’ers in Nederland neemt de afgelopen tien jaar gestaag toe. In 2022 waren er 1,2 miljoen Nederlanders met een hoofdbaan als zzp'er; in totaal 12 procent van alle werkenden (bron: CBS). En dit aantal nam ook in 2023 toe. Professionals hechten meer waarde aan flexibiliteit en willen een
Lees meerSluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.