nl

Onze Diensten

Toonaangevende bedrijven in heel Nederland vertrouwen op Robert Walters om snel en efficiënt de juiste mensen te werven. Lees meer over onze dienstverlening.

Meer informatie
Vacatures

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, en delen jouw verhaal met vooraanstaande organisaties in Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Bekijk alle vacatures
Onze Diensten

Toonaangevende bedrijven in heel Nederland vertrouwen op Robert Walters om snel en efficiënt de juiste mensen te werven. Lees meer over onze dienstverlening.

Meer informatie
Inzichten & Advies

Of je nu op zoek bent naar talent of naar een nieuwe carrièrestap voor jezelf, wij adviseren je graag over de laatste trends op de arbeidsmarkt en bieden je de inspiratie die je nodig hebt.

Meer lezen
Over Robert Walters Nederland

Voor ons gaat recruitment over meer dan een enkele vacature. Wij helpen organisaties en professionals bij het maken van belangrijke keuzes.

Meer lezen

Werken bij ons

Onze mensen maken het verschil. Lees hun verhaal en kom alles te weten over een carrière bij Robert Walters Nederland.

Ontdek meer

Slimmere recruitmentbeslissingen nemen op basis van data

De dagen waarin recruitmentbeslissingen werden genomen puur op basis van intuïtie zijn voorbij. Door te profiteren van de kracht van data, kunnen organisaties hun beslissingen baseren op harde feiten en statistieken in plaats van onderbuikgevoel en emotie. Van lagere wervingskosten tot de optimalisatie van arbeidsvoorwaarden, data-gedreven werving helpt je jouw recruitmentstrategie naar een volgend niveau te tillen. In dit artikel lichten we vier manieren toe waarop data bijdraagt aan het maken van slimme wervingsbeslissingen. 

1. Kies voor het beste nieuwe talent

Het is een uitdaging waar alle recruitment managers weleens voor hebben gestaan: moeten kiezen tussen twee gekwalificeerde kandidaten die allebei geschikt zijn voor de functie. In dergelijke situaties is het niet ongebruikelijk om te worden beïnvloed door (onbewuste) vooroordelen of emoties. Wil je echter een objectieve en geïnformeerde beslissing nemen, dan kan data hierbij helpen. Gebruik bijvoorbeeld beoordelingsscores en gestructureerde interviewresultaten als leidraad om de twee kandidaten te vergelijken. Zo verkrijg je inzichten die je anders misschien had gemist.

2. Verminder de kosten van werving

Door data-gedreven inzichten te gebruiken als leidraad voor wervingsbeslissingen, neem je dus betere mensen aan. Maar je kunt ook inzichten uit data gebruiken bij het toewijzen van budget en het verhogen van productiviteit en efficiëntie. Weten waar je het juiste talent kunt vinden en welke wervingskanalen je kunt gebruiken om hen te bereiken, helpt je om je budget verstandig te besteden. Deze inzichten kunnen bijvoorbeeld aantonen dat een platform waaraan de organisatie veel tijd en geld besteedt, misschien niet de beste manier is om de juiste kandidaten te bereiken. Als je deze beslissingen kunt onderbouwen met data, is het veel gemakkelijker om deze inefficiënte platforms helemaal te elimineren en dit budget te gebruiken voor meer efficiënte middelen.

3. Optimaliseer je arbeidsvoorwaarden

Als je eenmaal weet hoe je het juiste talent kunt bereiken, moet je er zeker van zijn dat je arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk genoeg zijn om dat talent aan te trekken. Gedetailleerde arbeidsmarktinformatie kan je helpen met het definiëren van competitieve arbeidsvoorwaarden. Om organisaties te helpen bij het bepalen van hun salarissen, biedt het market intelligence-team van Robert Walters rapporten op maat. Voor een vermogensbeheerder maken zij bijvoorbeeld iedere maand een salaris benchmarkrapport, op basis van de vacatures en plaatsingen in die specifieke maand. Hiermee kan de beheerder de salarissen van concurrenten goed in de gaten houden en haar aanbod voortdurend aanscherpen, om personeelsverloop zoveel mogelijk te voorkomen. 

4. Nieuwe markten aanboren

Naast het optimaliseren van arbeidsvoorwaarden, kun je recruitmentdata ook gebruiken om te beslissen over de locatie van een nieuwe bedrijfsfunctie of vestiging. Neem het voorbeeld van een grote energiemaatschappij. Ze wilden een service center opzetten in Engeland, net buiten Londen, maar wisten niet precies wat de beste plek was om zich te vestigen. Hiervoor hadden ze inzicht nodig in het beschikbare talent in die regio. Om hen te helpen aan de benodigde informatie, bracht ons market iIntelligence-team de talentpools voor hun belangrijkste vaardigheden in kaart: HR-administratie en salarisadministratie. Ze stelden een rapport op over vraag, aanbod, groei, omzet, concurrenten, salarissen, aannemers en actieve kandidaten. Op basis hiervan kon de energiemaatschappij een weloverwogen beslissing maken en de juiste kandidaten aantrekken om in het service center te werken. Sindsdien is het market intelligence-team betrokken geweest bij elke nieuwe vestiging die het bedrijf heeft geopend. 

Beslissingen op basis van data 

De sleutel tot succesvolle, data-gedreven wervingsbeslissingen, is het kiezen van de juiste metrics en het efficiënt verzamelen en presenteren van data. Ons market intelligence-team helpt u graag met een maatwerkrapport afgestemd op uw wervingsvraagstukken. Zo voorzien we u van de informatie die u nodig heeft om weloverwogen beslissingen te nemen. Benieuwd hoe onze data-gedreven aanpak uw wervingsstrategie naar een hoger niveau kan tillen? Vraag geheel vrijblijvend een sample recruitment market intelligence rapport aan. 

Deel dit artikel

Gerelateerde informatie

Op zoek naar medewerkers?
Salary Survey
Recruitmentadvies
Neem contact met ons op

Laat je adviseren door een van onze consultants

Gerelateerde informatie

Bekijk alle inhoud

Inflatie van functietitels: slimme recruitment truc of bron van verwarring?

Inflatie zien we niet alleen terug in de supermarkt. Ook in functietitels is waardevermindering zichtbaar: de zogeheten functietitel-inflatie. Annemieke Peskens legt uit wat functietitel-inflatie is en waarom het ‘opblazen’ van titels negatieve gevolgen kan hebben. Wat is functietitel-inflatie? Chie

Lees meer

Interim professional vaker ingezet vanuit noodzaak, parttime zzp’er wint terrein

Het aantal zzp’ers in Nederland neemt de afgelopen tien jaar gestaag toe. In 2022 waren er 1,2 miljoen Nederlanders met een hoofdbaan als zzp'er; in totaal 12 procent van alle werkenden (bron: CBS). En dit aantal nam ook in 2023 toe. Professionals hechten meer waarde aan flexibiliteit en willen een

Lees meer

Concreet en persoonlijk: dé pijlers voor een sterk sollicitatieproces

De krapte op de arbeidsmarkt is enorm: het is alle hens aan dek om nieuwe medewerkers voor je te winnen. Of dat lukt hangt in grote mate af van je werving- en selectieproces. Recruitment specialist Seppe Raaphorst geeft advies over de belangrijkste elementen van dit proces: de vacaturetekst, de soll

Lees meer

I'm Robert Walters Are you?

Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.