Wanneer je pas afgestudeerd bent, ligt de wereld aan je voeten. Wil je jouw loopbaan starten in een functie met veel carrièreperspectief? Leg dan de basis voor de rest van je carrière met een functie als klantenservice medewerker. Bao-Han Nguyen, recruitment expert customer service bij Robert Walters, legt uit wat deze functie precies inhoudt, wat de doorgroeimogelijkheden zijn en welk salaris je kunt verwachten.
Als klantenservice medewerker ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten die contact opnemen met de organisatie. Bao-Han: ‘Je hebt dagelijks te maken met veel uiteenlopende vragen, waardoor elke werkdag anders is. Klanten vragen bijvoorbeeld om extra informatie over een bepaald product of willen weten wanneer hun bestelling wordt geleverd. Als klantenservice medewerker heb je ook een overzicht van de binnenkomende bestellingen. Daarom sta je in nauw contact met het verkoopteam om vraag en aanbod duidelijk in kaart te brengen en op elkaar af te stemmen. Ook voorraadbeheer en logistieke coördinatie behoren vaak tot de functieomschrijving van een klantenservice medewerker.’
Een MBO-diploma is een uitstekend startpunt, maar volgens Bao-Han is een goede talenkennis de sleutel tot succes binnen de klantenservice. ‘Omdat je niet alleen dagelijks contact hebt met klanten, maar ook nauw samenwerkt met verschillende afdelingen binnen de organisatie, zijn vloeiende communicatieve vaardigheden essentieel.’
‘Vanzelfsprekend moet je als klantenservice medewerker zeer klantgericht zijn,’ gaat Bao-Han verder. ’Maar je moet ook goed kunnen luisteren en een sterk gevoel voor diplomatie hebben. Je krijgt te maken met ontevreden klanten, die het liefst zo snel mogelijk een oplossing voor hun probleem willen. Met een oplossingsgerichte en behulpzame houding zorg je ervoor dat de klant tevreden is met zijn bestelling - ook na een klacht.
‘Natuurlijk kan het tijdens bepaalde piekperiodes erg druk worden bij de klantenservice. Denk bijvoorbeeld aan de periode rond Sinterklaas, Kerst of Black Friday. Op zulke momenten is het belangrijk om stressbestendig te zijn en nauw samen te werken met het team zodat alles vlot verloopt, zowel intern als naar klanten toe. Tot slot is een goede kennis van MS Office belangrijk, aangezien het salesteam regelmatig om rapporten zal vragen.’
Het aantal vacatures voor klantenservice medewerkers blijft hoog. Met name in de detailhandel, telecommunicatie, logistiek en supply chain is er voortdurend vraag naar goede klantenservice medewerkers.* Steeds vaker zien we vraag naar specifieke vaardigheden, zoals een goede kennis van de Duitse of Franse taal. ‘Ondanks de opkomst van chatbots, waarbij eenvoudige klantvragen snel worden opgelost via een online applicatie, blijft de toekomst van deze functie gewaarborgd: het menselijke aspect binnen de klantenservice zal altijd een essentiële rol blijven spelen,’ zegt Bao-Han.
Als klantenservice medewerker werk je samen met verschillende afdelingen binnen de organisatie, waardoor je veel kennis opdoet. Je leert omgaan met verschillende mensen, leert bedrijfsprocessen coördineren en problemen op te lossen. Kortom: een zeer goede leerschool die de basis legt voor de rest van je carrière. ‘Als je verdere ambities hebt binnen de klantenservice, kun je doorgroeien naar een rol als teamleider,’ licht Bao-Han toe. ‘Ook als je een carrièreswitch wil maken zijn er verschillende opties. Als je een organisatie eenmaal goed hebt leren kennen zijn er vaak mogelijkheden om door te groeien naar een functie binnen sales of zelfs communicatie, marketing of HR.’
Uit onze jaarlijkse Salary Survey blijkt dat een beginnende klantenservice medewerker een bruto maandsalaris van 2300-2500 euro kan verwachten. Professionals met drie tot zes jaar werkervaring kunnen een salaris verwachten van 2500-3000 euro. Heb je meer dan zes jaar werkervaring, dan kan je salaris oplopen tot ongeveer 3800 euro. Als je doorgroeit naar een functie als teamleider binnen de klantenservice, kun je rekenen op een bruto maandsalaris tot 5000 euro. ‘Werkgevers zijn steeds meer begaan met het welzijn van hun klantenservicemedewerkers,’ merkt Bao-Han. ‘Dit uit zich in de beschikbaarheid van opleidingen en interessante carrièremogelijkheden binnen de organisatie, maar ook in sportieve activiteiten, flexibele werktijden en de mogelijkheid om op afstand te werken.’
Lees hier meer over de belangrijkste customer service skills. Voor meer informatie neem contact op met Bao-Han, customer service recruitment specialist via bao-han.nguyen@robertwalters.com of tel. +31 (0) 20 644 4655. Bekijk ook onze customer service vacatures.
*Bron: LinkedIn Talent Insights
Kleding kopen, een abonnement afsluiten en zelfs onze dagelijkse boodschappen... Doordat we steeds meer online kunnen doen, stijgt het aantal customer service medewerkers in Nederland snel. Volop mogelijkheden dus voor professionals die aan de slag willen op de afdeling klantenservice, maar niet ied
Lees meerGa je binnenkort bij een organisatie op sollicitatiegesprek en weet je niet zo goed wat je van het gesprek kunt verwachten? In principe heb je tijdens het gesprek maar één doel en dat is je gesprekspartner overtuigen van jouw capaciteiten, en van het feit dat jij de meest geschikte kandidaat bent vo
Lees meerEen baan als business controller staat hoog op de wensenlijst van menig finance professional. Als business controller ben je niet alleen een expert op het gebied van cijfers, maar maak je ook de vertaalslag naar de bedrijfsstrategie. In deze rol maak je een grote impact op de organisatie: je zet cij
Lees meerSluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.