nl

Onze Diensten

Toonaangevende bedrijven in heel Nederland vertrouwen op Robert Walters om snel en efficiënt de juiste mensen te werven. Lees meer over onze dienstverlening.

Meer informatie
Vacatures

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, en delen jouw verhaal met vooraanstaande organisaties in Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Bekijk alle vacatures
Onze Diensten

Toonaangevende bedrijven in heel Nederland vertrouwen op Robert Walters om snel en efficiënt de juiste mensen te werven. Lees meer over onze dienstverlening.

Meer informatie
Inzichten & Advies

Of je nu op zoek bent naar talent of naar een nieuwe carrièrestap voor jezelf, wij adviseren je graag over de laatste trends op de arbeidsmarkt en bieden je de inspiratie die je nodig hebt.

Meer lezen
Over Robert Walters Nederland

Voor ons gaat recruitment over meer dan een enkele vacature. Wij helpen organisaties en professionals bij het maken van belangrijke keuzes.

Meer lezen

Werken bij ons

Onze mensen maken het verschil. Lees hun verhaal en kom alles te weten over een carrière bij Robert Walters Nederland.

Ontdek meer

Maak een goede indruk in je nieuwe baan

Heb je een nieuwe baan? Dan wil je natuurlijk direct een goede, professionele indruk maken bij je nieuwe manager en collega’s . Hoe doe je dat, zonder meteen overdreven streberig over te komen? Ellora van Woerkom, senior manager bij Robert Walters geeft advies.

Je krijgt geen tweede kans voor het maken van een goede eerste indruk. Dat geldt niet alleen tijdens sollicitatiegesprekken, maar ook als je daadwerkelijk bij een organisatie aan de slag gaat. Deze vier tips helpen je om direct een goede start te maken.

1. Kom op tijd 

Het klinkt logisch, maar op tijd komen gaat bij sommige mensen toch nog fout. Dat is zonde, want je hebt iets te bewijzen als je nieuw bent bij een organisatie. Kom daarom netjes op tijd binnen en loop aan het einde van de dag niet als eerste de deur uit. Ook al werk jij nóg zo hard en maak je die vijf minuten dat je te laat kwam dubbel en dwars weer goed. Jij weet dat, maar je nieuwe collega’s zien alleen dat jouw plek om 9 uur nog leeg is. Misschien waren er geen strikte kantoortijden op je vorige werkplek, maar je weet niet hoe flexibel je nieuwe werkomgeving daarin is. Van Woerkom: “Vertrek je ruim op tijd naar je werk, maar kom je door een onverwachte file of andere vorm van overmacht toch te laat? Stuur geen appje, maar bel even. Dat staat professioneler en je komt meer betrokken over.”

2. Toon interesse 

Toon interesse in je nieuwe collega’s en in de organisatie. Om een prettige start te maken, moeten collega’s jou leren kennen en jij hen. Laat zien dat je er bent, toon interesse in de werkzaamheden van je collega’s op andere afdelingen en pas je aan hun manier van werken aan. Stel jezelf voor aan onbekenden, niet alleen bij de formele introductiemomenten, maar ook als je nieuwe gezichten ziet tijdens de lunch. Als je hierin zelf het initiatief neemt dan zul je zien dat dat gewaardeerd wordt. Van Woerkom: “Je eerste dag iets lekkers meenemen voor je team doet het altijd goed. Begin je bij een groot bedrijf? Overleg of een intern mailtje waarin jij je voorstelt een goed idee is. LinkedIn is ook handig, zodra je iemand gesproken hebt kun je ze een uitnodiging sturen.” 

3. Observeer

Loop niet te hard van stapel. Laat jezelf zien, maar word niet op dag één ‘die nieuwe collega die alles beter weet’. Ook al heb je gelijk of weet je hoe het beter kan: kijk eerst even rustig rond. Vraag naar de achtergronden, waarom dingen op een bepaalde manier gedaan worden, en schrijf je eerste ideeën alleen op. Van Woerkom: ”Een frisse blik is zeer waardevol, maar als nieuwkomer moet je ook vertrouwen winnen en oppassen voor het schoppen tegen heilige huisjes. Wacht het juiste moment af om jouw ideeën te lanceren en zoek eerst de juiste mensen op om mee te sparren.” Wees ook voorzichtig met het klakkeloos toepassen van dingen die je bij je vorige werkgever hebt geleerd, want iedere organisatie is anders. Je kunt eerder opgedane kennis zeker benutten, maar toets het eerst aan de nieuwe organisatie. 

4. Vraag om feedback

Feedback van je manager in een nieuwe werkomgeving is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Stem de wederzijdse verwachtingen samen af. Van Woerkom: “Niet in alle organisaties worden feedbackgesprekken standaard gevoerd. Het is in dat geval verstandig hier zelf om te vragen. Vaak is het ‘geen bericht, goed bericht’, maar daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Zo voorkom je vervelende verrassingen, en de feedback die je krijgt helpt je om nog beter te functioneren. Neem gerust het initiatief, dan laat je zien dat je ambitieus bent en ook openstaat voor kritiek.” 

Als je deze vier punten tijdens je eerste weken in de praktijk brengt, dan kom je je proeftijd ongetwijfeld vlekkeloos door. Succes! Heb jij die leuke nieuwe baan nog niet gevonden? Neem dan eerst een kijkje bij onze vacatures voor finance, IT support, supply chain en management support.

Voor meer informatie, neem contact op met onze recruitment specialisten via netherlands@robertwalters.com of tel. +31 (0) 20 644 4655.  

 

Deel dit artikel

Links

Op zoek naar iets nieuws?
Salary Survey
Carrièreadvies
Neem contact met ons op

Laat je adviseren door een van onze consultants

Gerelateerde informatie

Bekijk alle inhoud

Een nieuwe baan? Zo maak je de juiste keuze

Meer verdienen, jezelf ontwikkelen of een verhuizing: allemaal redenen om van baan te wisselen en met een nieuwe uitdaging te starten. Toch kan het lastig zijn om een nieuwe baan te kiezen, omdat het aanbod oneindig lijkt en behoorlijk gevarieerd is. Hoe maak je de juiste keuze? Jose Bokhorst, manag

Lees meer

De meest gemaakte fouten tijdens een sollicitatiegesprek

Het is belangrijk om te weten wat je moet doen en zeggen tijdens een sollicitatiegesprek, maar zeker zo belangrijk om te weten wat je juist niet moet zeggen. De verkeerde dingen kunnen er zomaar voor zorgen dat je niet wordt aangenomen voor de functie, ook al heb je wel de juiste kwalificaties. Met

Lees meer

De Big 4 als springplank voor een carrière in het bedrijfsleven

Het aantal vacatures binnen de Big 4 accountantskantoren is in 2019 met 20% toegenomen.* Hoewel de stijging in vacatures minder extreem is dan vorig jaar, heerst er ook nu nog een groot personeelstekort. Rob Steur, senior manager gespecialiseerd in de bemiddeling van finance professionals: ‘Een carr

Lees meer

I'm Robert Walters Are you?

Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.