nl
Vacatures

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, en delen jouw verhaal met vooraanstaande organisaties in Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Bekijk alle vacatures
Professionals

Onze consultants nemen de tijd om te luisteren naar jouw ambities, zodat zij jouw verhaal kunnen delen met de meest vooraanstaande organisaties van Nederland. Laten we samen het volgende hoofdstuk van jouw carrière schrijven.

Meer informatie
Onze Diensten

Toonaangevende bedrijven in heel Nederland vertrouwen op Robert Walters om snel en efficiënt de juiste mensen te werven. Lees meer over onze dienstverlening.

Meer informatie
Inzichten & Advies

Of je nu op zoek bent naar talent of naar een nieuwe carrièrestap voor jezelf, wij adviseren je graag over de laatste trends op de arbeidsmarkt en bieden je de inspiratie die je nodig hebt.

Meer lezen
Over Robert Walters Nederland

Voor ons gaat recruitment over meer dan een enkele vacature. Wij helpen organisaties en professionals bij het maken van belangrijke keuzes.

Meer lezen

Werken bij ons

Onze mensen maken het verschil. Lees hun verhaal en kom alles te weten over een carrière bij Robert Walters Nederland.

Ontdek meer

Vijf tips voor een succesvol interview met een sollicitant

Tijdens sollicitatiegesprekken beoordelen managers kandidaten en hun kwaliteiten. Anderzijds biedt een sollicitatiegesprek sollicitanten de kans om managers en de organisatie onder de loep te nemen. Daarom is het van belang om ook als manager een goede indruk te maken tijdens een interview. Wij zetten vijf tips op een rij waarmee jij sollicitanten enthousiasmeert om bij jou in het team te komen werken. 

 

1. Zorg voor een comfortabele omgeving en sfeer

De plek waar je een sollicitatiegesprek voert is van groot belang. Vaak is het de eerste fysieke indruk die een kandidaat van een organisatie krijgt. Kies voor een plek die de dagelijkse gang van zaken op kantoor toont, maar die ook een positieve en gedenkwaardige indruk achterlaat.

Zitten jullie? Vertel dan voordat het interview begint wat er allemaal in het gesprek aan de orde komt. Een kandidaat die weet wat hij kan verwachten zal minder nerveus en meer gefocust zijn, omdat hij zicht niet steeds hoeft af te vragen wat er straks nog volgt. 

Houd ook vast aan deze regels als het sollicitatiegesprek online is. Ga zitten op een plek waar geen rumoer is zodat jullie je op het gesprek kunnen focussen. Zorg daarnaast dat de sollicitant van tevoren duidelijk is uitgelegd hoe hij inlogt voor het interview. En wees altijd op tijd.

2. Vertel gepassioneerd over de rol en het bedrijf

Het klinkt logisch, maar enthousiast overkomen in een sollicitatiegesprek is voor jou net zo belangrijk als voor de kandidaat. Gebruik het gesprek om te vertellen wat jouw bedrijf allemaal te bieden heeft. Daarvoor kun je bogen op je eigen ervaring, maar praat ook even met de recruiter om een indruk te krijgen van wat de sollicitant in een bedrijf en baan zoekt. Zorg dat je kunt vertellen waarom een kandidaat juist voor deze baan moet kiezen. Dingen die je kunt bespreken zijn bijvoorbeeld:

  • Arbeidsvoorwaarden
  • Balans tussen werk en privé
  • Doorgroeimogelijkheden
  • Bedrijfscultuur

Kort samengevat: zorg ervoor dat de kandidaat aan het einde van het gesprek enthousiast is geraakt om bij jouw bedrijf te komen werken.

3. Beoordeel je kandidaat aan de hand van competentiegerichte vragen

Door competentiegerichte vragen te stellen, krijg je de beste indruk of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie. Sollicitanten krijgen op deze manier namelijk de kans om hun skills en ervaring te tonen waardoor jij beter kunt afwegen of ze een goede match zijn. Enkele vragen die je kan stellen zijn:

  • Hoe ga je om met negatieve feedback?
  • Vertel over die keer dat jij een conflict in jouw team hebt opgelost
  • Wat doe jij als je merkt dat een collega gedemotiveerd is?
  • Hoe overtuig jij collega’s zodat ze  jouw ideeën of beslissingen steunen?

Goede antwoorden op deze vragen bevatten bijvoorbeeld specifieke situaties waarover de kandidaat kan vertellen, highlighten bepaalde acties die de sollicitant ondernam en de gevolgen daarvan, en tonen dat de kandidaat geleerd heeft van eerdere ervaringen.

Slechte antwoorden zijn bijvoorbeeld weinig specifiek of bevatten tegenstrijdige informatie, leggen de focus op irrelevante details, geven blijk van weinig interesse of zijn negatief over (voormalige) collega’s en werkgevers.

4. Laat kandidaten vragen stellen

Zorg dat kandidaten de tijd hebben om vragen te stellen. Deze vragen vertellen jou ook veel over de sollicitant, bijvoorbeeld over hun persoonlijkheid en wat zij belangrijk vinden in een baan. Vragen over business strategy of bedrijfscultuur zijn goede indicatoren dat een kandidaat oprechte interesse heeft in de baan. Stelt iemand helemaal geen vragen, dan kan dat erop wijzen dat iemand weinig zin heeft in de rol. 

5. Vertel hoe het proces verder gaat

Gesprek afgelopen? Maak nog een keer duidelijk dat je de tijd en moeite van de kandidaat waardeert en zet vervolgens uiteen hoe het proces verder verloopt. Geef een realistische indicatie hoelang het duurt voordat je weer contact opneemt en hoe eventuele vervolgstappen eruit zien, bijvoorbeeld een tweede sollicitatiegesprek met andere personen.

Ga niet altijd op je gevoel af

Vaak is het verstandig, maar als het op sollicitatiegesprekken aankomt loont het niet altijd om je intuïtie te volgen. Ga je op je gevoel af dan laat je je onbewust beïnvloeden door zaken die in dit proces geen prominente rol moeten spelen; van de kledingkeuze van kandidaten tot de manier waarop ze praten en alles daartussenin. Ook ben je meer geneigd om voor sollicitanten te kiezen die op jouw lijken. 

Door te focussen op skills en ervaring neem je andere mensen aan en bouw je een diverser team. En een diverser team is uiteindelijk in staat om nieuwe werkwijzen te bedenken en problemen op inventieve manieren op te lossen. 

Deel dit artikel

Gerelateerde informatie

Op zoek naar medewerkers?
Salary Survey
Recruitmentadvies
Neem contact met ons op

Laat je adviseren door een van onze consultants

Gerelateerde informatie

Bekijk alle inhoud

Inflatie van functietitels: slimme recruitment truc of bron van verwarring?

Inflatie zien we niet alleen terug in de supermarkt. Ook in functietitels is waardevermindering zichtbaar: de zogeheten functietitel-inflatie. Annemieke Peskens legt uit wat functietitel-inflatie is en waarom het ‘opblazen’ van titels negatieve gevolgen kan hebben. Wat is functietitel-inflatie? Chie

Lees meer

Interim professional vaker ingezet vanuit noodzaak, parttime zzp’er wint terrein

Het aantal zzp’ers in Nederland neemt de afgelopen tien jaar gestaag toe. In 2022 waren er 1,2 miljoen Nederlanders met een hoofdbaan als zzp'er; in totaal 12 procent van alle werkenden (bron: CBS). En dit aantal nam ook in 2023 toe. Professionals hechten meer waarde aan flexibiliteit en willen een

Lees meer

Slimmere recruitmentbeslissingen nemen op basis van data

De dagen waarin recruitmentbeslissingen werden genomen puur op basis van intuïtie zijn voorbij. Door te profiteren van de kracht van data, kunnen organisaties hun beslissingen baseren op harde feiten en statistieken in plaats van onderbuikgevoel en emotie. Van lagere wervingskosten tot de optimalisa

Lees meer

I'm Robert Walters Are you?

Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.