Interimmen in onzekere tijden: een checklist voor 2023

Guy de Wilde

Een carrière als interimmer brengt veel voordelen met zich mee, maar in economisch onzekere tijden ook uitdagingen. Lukt het om op tijd een nieuwe opdracht te vinden? En hoe stem je je uurtarief af op de marktontwikkelingen? Guy de Wilde, recruitment consultant gespecialiseerd in interim, geeft advies. 

 

 

1. Weet wat je USP is

Als interimmer moet je jezelf als merk zien te vermarkten. De Wilde: ‘Maak jouw toegevoegde waarde zo specifiek mogelijk, want opdrachtgevers zijn vaak op zoek naar gerichte ondersteuning. Promoot dus niet dat je inzetbaar bent voor accounting, ERP-implementaties én business control, want dan weet een opdrachtgever niet waarom hij juist jou moet inschakelen voor een specialistisch implementatieproject’.  

Zorg ervoor dat jouw merkwaarde duidelijk naar voren komt op je LinkedIn-pagina en als rode draad door je cv loopt. Benadruk jouw talenten tijdens gesprekken met opdrachtgevers. 'Zo maak je opdrachtgevers bewust van jouw unieke toegevoegde waarde', aldus De Wilde. 'Tel daarbij op dat opdrachtgevers eerder geneigd zijn om op de rem te trappen in onzekere tijden, dus dan is extra belangrijk jezelf te onderscheiden. Hoe concreter jouw meerwaarde, hoe hoger de return on investment voor jou én de opdrachtgever'. 

2. Maak een afweging tussen zekerheid en uurtarief 

In economisch onzekere tijden is het belangrijk om goed naar je selectiecriteria te kijken. ‘Het kan in een onvoorspelbare markt verstandig zijn om te kiezen voor een opdracht met een lange looptijd, of een opdracht waarbij de kans op verlenging aanzienlijk is’, licht De Wilde toe. ‘Dit zorgt voor meer zekerheid, waardoor de opdracht voor de lange termijn in veel gevallen een betere keuze is dan de opdracht met het hoogste uurtarief’.  

Daarnaast loont het om meteen op een nieuwe opdracht te oriënteren zodra je huidige project op zijn eind loopt. De Wilde: 'Veel opdrachtgevers gaan er nu akkoord mee dat een interimmer over enkele weken start, terwijl interimmers voorheen binnen enkele dagen moesten beginnen. Het is een unieke ontwikkeling dat opdrachtgevers vaker bereid zijn om weken te wachten tot je beschikbaar bent, dus profiteer hiervan'.  

3. Wees beschikbaar op het juiste moment 

Elk jaar heeft pieken en dalen als het aankomt op interimopdrachten. Zo zijn er in het eerste kwartaal -  met name in januari - meer opdrachten voor interimmers, omdat opdrachtgevers tijdens de jaarafsluiting in januari geen deadlines willen missen. 'Er is dan vooral vraag naar accountants en financial controllers. Houd er tegelijkertijd rekening mee dat veel opdrachten tot uiterlijk het einde van het jaar duren, omdat de kosten dan niet in het nieuwe boekjaar vallen. Er komen dus ook juist interimmers beschikbaar in januari, wat voor meer onderlinge concurrentie zorgt, aldus De Wilde.  

Daarnaast ziet De Wilde in het najaar een piek. ‘In september, oktober en november maken opdrachtgevers hun budget rond voor het komende jaar en weten ze welke projecten ze uit kunnen voeren. Dit is dus een goed moment om beschikbaar te zijn als interimmer. Met name voor de business controllers zien we dan een piek'. 

4. Zorg voor een strategische tariefstelling

‘Zowel interimmers als organisaties worden op dit moment geconfronteerd met hogere kosten’, zegt De Wilde. Opdrachtgevers kunnen in economisch spannende tijden geneigd zijn om de hand op de knip te houden, waardoor zij logischerwijs een minder groot budget hebben voor interim óf interimmers voor minder dagen per week inzetten. Daar moet je rekening mee houden bij het onderhandelen van je interimtarief.

Meer weten? 

In de Robert Walters Salary Survey vind je een overzicht van up-to-date interimtarieven. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Guy de Wilde via Guy.DeWilde@RobertWalters.com of via +316 1096 9642. 

Recruitment advies 

»