Een interim professional is een tijdelijke kracht die organisaties kan ondersteunen bij projecten of in het geval van personeelsuitval of speciaal verlof. Een interimmer brengt de nodige ervaring met zich mee en kijkt met een frisse blik naar processen binnen de organisatie. Interim recruitment manager Quintin de Koning geeft tips voor organisaties die overwegen om een interim professional in te huren.
Wanneer er een werknemer uitvalt, bijvoorbeeld door ontslag of een zwangerschap, kan dit veel druk leggen op de rest van het team. De Koning merkt dat managers vaak geneigd zijn om de taken zelf op zich te nemen of deze te verdelen over de overgebleven werknemers. Dit werkt volgens hem echter averechts. ‘Als werknemers een extra functie op zich gaan nemen kan dit leiden tot stress, ontevredenheid en uiteindelijk zelfs burn-outs. In zo’n geval is het beter om een interim professional in te huren, in plaats van jezelf en het team extra te belasten. Deze investering zal zich op de lange termijn zeker terugbetalen.’
Net als bij vaste werknemers, is het belangrijk dat ook de interimmer goed binnen de organisatie past. Om direct ‘up and running’ te kunnen zijn en draagvlak te creëren voor nieuwe projecten, moet een interim professional goed klikken met het team. Kies dus niet direct de eerste kandidaat met de benodigde hard skills. Neem de tijd om meerdere kandidaten te spreken en selecteer op basis van persoonlijke klik. ‘Je moet iemand in de ogen kunnen kijken en er direct een goed gevoel bij hebben,’ vindt de Koning.
‘Kies voor een interimmer die perfect aansluit bij de opdracht,’ adviseert de Koning. Een interim professional moet direct toegevoegde waarde kunnen leveren aan de organisatie. Om zeker te weten dat hij de opdracht succesvol kan vervullen, kies je iemand die overgekwalificeerd is en al veel ervaring heeft met gelijksoortige werkzaamheden. Zo voorkom je dat je als organisatie leergeld moet betalen.
‘Ik maak regelmatig mee dat tijdens de laatste fase van het proces blijkt dat het benodigde budget toch niet aanwezig is, of dat er problemen zijn met het contract,’ vertelt de Koning. ‘Dit is zonde van de tijd die alle partijen erin gestoken hebben.’ Zorg daarom dat je weet wat het budget is alvorens je een proces in gang zet. Ook is het aan te raden om vooraf met de HR-afdeling te overleggen over hoe het contracttraject verloopt, zodat hier geen problemen ontstaan.
‘Binnen een week moet je een interimprocedure hebben afgerond, anders ben je de kandidaat kwijt,’ stelt de Koning. Interim professionals hebben de opdrachten op dit moment voor het uitkiezen. Dit betekent dat je als opdrachtgever snel moet handelen om een goede interimmer binnen te halen. Dit houdt tevens in dat jij jezelf en de organisatie moet verkopen. Stel niet alleen vragen tijdens het intakegesprek, maar vertel uitgebreid over de organisatie en probeer de interimmer enthousiast te maken over de opdracht. Anders kiest hij mogelijk voor een andere opdrachtgever.
‘Klanten vragen mij regelmatig om een interimmer voor een periode van twee of drie maanden,’ vertelt de Koning. Als je voor zo’n korte periode iemand inhuurt, haal je echter niet het optimale eruit. ‘Als je een contract van drie maanden afsluit, moet de interimmer al na twee maanden op zoek gaan naar een volgende opdracht. Hierdoor heb je niet meer zijn volledige focus. Ik adviseer daarom, om een initiële termijn van vijf tot zes maanden vast te leggen, met een flexibele opzegtermijn. Zo krijg je meer commitment van de interim professional,’ zegt de Koning.
Het is normaal dat een interim professional steeds meer taken op zich neemt naarmate hij langer bezig is met een opdracht. Als hij echter een nieuwe functie gaat vervullen bij dezelfde opdrachtgever, is het gepast om het uurtarief hierop aan te passen. Evalueer bij een verandering in werkzaamheden samen of het uurtarief nog steeds aansluit bij de taken die de interimmer verricht. De Koning: Ik hoor regelmatig het bezwaar dat interimmers duur zijn. Maar als jij een echte specialist hebt binnengehaald die allerlei processen verbetert, verdien je deze kosten dubbel en dwars terug. Het is aan de organisatie om het maximale uit de interimmer te halen.’
Om het optimale uit een interimmer te halen, is het belangrijk om de samenwerking regelmatig te blijven evalueren. Bespreek vooraf duidelijk welke verwachtingen er zijn vanuit beide kanten, zodat je deze tijdens het proces kunt evalueren en erop terug kunt vallen.
De Koning ziet steeds meer klanten en interim professionals werken met het zogenaamde ‘fade in, fade-out principe’. Dit houdt in dat er in de eerste en laatste twee tot drie weken van een opdracht niet meer op volle sterkte gewerkt wordt. Dit omdat de interimmer deels wordt ingewerkt op een nieuwe opdracht, en deels bezig is met het afronden van de huidige opdracht. Ook dit pleit weer voor een langere termijn contract, zodat de interim professional zich volledig op de opdracht kan richten.
Een maand voordat het huidige contract afloopt, begint een interim professional al om zich heen te kijken. Hij wil niet zonder werk komen te zitten, en zal dus al ruim op tijd op zoek gaan naar een volgende opdracht. Wil je als opdrachtgever het contract verlengen, wees er dan tijdig bij en leg de commitment van de interimmer vast. Anders loop je de kans dat hij niet meer beschikbaar is.
Lees meer over het financieel interimwerk of over onze interimprocedures.
Voor aanvullend advies met betrekking tot recruitment van interim professionals kunt u contact opnemen met Quintin de Koning via tel. 010 799 8090 of quintin.dekoning@robertwalters.com.
Share this:
Sluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.