Als interim professional verdien je geen vast salaris dat aan het einde van de maand op je rekening gestort wordt. Je bent zelfstandig, wat betekent dat je zelf kunt bepalen welk uurtarief je vraagt. Maar hoe kom je tot het ideale uurtarief, hoog genoeg om voldoende inkomsten te genereren en toch niet zo hoog dat je potentiële opdrachtgevers afschrikt? Roald Keijzers, manager interim recruitment, helpt je jouw interim uurtarief te bepalen.
1. Houd rekening met je kosten
Het gemiddelde uurtarief voor een interim professional lijkt op het eerste gezicht misschien hoog, maar er zijn allerlei kosten waar je rekening mee moet houden. ‘’Anders dan in loondienst, ben je zelf verantwoordelijk voor het opbouwen van pensioen en het aanschaffen van werkbenodigdheden, zoals een laptop, telefoon, beeldscherm of bureaustoel,’’ vertelt Keijzers. ‘’Ook vragen veel opdrachtgevers om een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, en worden reiskosten soms niet apart vergoed. Deze kosten moet je allemaal meerekenen in je uurtarief.’’
Daarnaast word je als interim professional niet uitbetaald tijdens ziekte of vakantie. Ook word je niet doorbetaald tijdens zwangerschaps- of ouderschapsverlof. Als vangnet kun je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, maar verzekeraars betalen vaak pas na een maand ziekte uit. Het verlies aan inkomsten vanwege kortdurende ziekte moet je dus zelf kunnen opvangen. Ook de vakantietoeslag die je in loondienst ontvangt, meestal 8% van het jaarsalaris, moet je zelf apart zetten.
Om je vaste salaris om te rekenen naar een uurtarief kun je de volgende formule gebruiken: (bruto) maandsalaris / 173.33 (het gemiddelde aantal werkuren per maand) = uurtarief. Om de hierboven genoemde kosten te verwerken in je uurtarief kun je het bedrag dat uit de vorige formule kwam, vermenigvuldigen met 1.7. Dus: uurtarief (gebaseerd op bruto maandsalaris) * 1.7 = interim uurtarief.
2. Benchmark je tarief
Houd er ook rekening mee dat het uurtarief kan variëren per opdracht. Je waarde als interim professional wordt bepaald door de waarde die je kunt toevoegen aan een organisatie. Opleidingsniveau en ervaring binnen een bepaalde functie of industrie maken dus veel uit. Heb je op basis van de berekening hierboven een uurtarief vastgesteld, benchmark deze dan tegen de gebruikelijke tarieven binnen jouw specialisme. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld onze jaarlijkse Salary Survey raadplegen.
‘’Ben je al in de running voor een opdracht, bespreek dan of er andere kandidaten in de procedure zijn en wat de bandbreedte is die de werkgever voor het tarief heeft vastgesteld,’’ adviseert Keijzers. ‘’Dan weet je hoeveel onderhandelingsruimte je hebt.’’
3. Laat je niet alleen leiden door tarief
Hoewel inkomsten natuurlijk belangrijk zijn, adviseert Keijzers interim professionals om zich niet blind te staren op een uurtarief. ‘’Neem ook de marktomstandigheden, en duur en flexibiliteit van de opdracht in overweging. En kijk daarnaast naar je ontwikkeling en je omzet per jaar. Vormt een opdracht bijvoorbeeld een belangrijke aanvulling op je cv of krijg je de kans om nieuwe vak- of branchespecifieke kennis op te doen? Dan kan de opdracht je waarde als interim professional vergroten. Je moet dan wellicht akkoord gaan met een lager uurtarief, maar je kunt door de nieuw opgedane ervaring daarna weer een hoger tarief vragen.’’
Meer informatie
Behoefte aan persoonlijk advies over het vaststellen van jouw uurtarief? Neem dan contact op met Roald Keijzers via roald.keijzers@robertwalters.com.
Overweeg je een carrière als interim professional? In onze gids voor startende interim professionals vind je alles terug wat je hierover moet weten.
Maak kennis
Roald Keijzers
Finance Interim, Amsterdam
Roald's loyaliteit, betrokkenheid en jarenlange ervaring binnen interim recruitment maken hem een ijzersterke sparringpartner.
Hoe zorg je voor een succesvol acquisitiegesprek als interim professional?
Je ontkomt er niet aan als interim professional: het acquisitiegesprek met een potentiële opdrachtgever. Hoe win je je gesprekspartner voor je tijdens deze kennismaking? De opdrachtgever kiest een kandidaat op basis van inhoud en persoonlijke klik. Deze klik creëer je door enthousiasme en persoonlij
Lees meerDe huidige stand van zaken omtrent de interimwetgeving
Bij de introductie in 2016 zorgde de Wet DBA voor veel opschudding onder werkgevers en interim professionals. Tot begin 2020 is de handhaving op de Wet DBA opgeschort. Wel startte de Belastingdienst eind 2019 al met verscherpt toezicht. Het streven van het kabinet is om op 1 januari 2021 de Wet DBA
Lees meerTien do’s en don’ts voor interimmers
Als interim professional ben je met verschillende dingen tegelijk bezig: je probeert niet alleen zo goed mogelijk te functioneren binnen je huidige functie, maar bent tegelijkertijd alvast bezig met het binnenhalen van je volgende opdracht. Als manager interim solutions ondersteunt Quintin de Koning
Lees meerSluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.