Het interimlandschap verandert voortdurend als gevolg van economische en politieke ontwikkelingen. Als senior consultant gespecialiseerd in de bemiddeling van finance interim professionals, weet Mearg Tafla als geen ander wat deze veranderingen betekenen voor interimmers. Hij vertelt welke skills momenteel veelgevraagd zijn, en geeft tips aan financiële interim professionals die twijfelen om de overstap naar interim te maken. ‘Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrentie, de interimmarkt is allergisch voor het woord generalist.’
‘We bevinden ons al jaren in een hoogconjunctuur. Er zijn erg veel vacatures voor vaste functies, waardoor finance professionals zich vrij durven te bewegen op de arbeidsmarkt. In een markt waarin werknemers de banen voor het uitkiezen hebben, is het voor werkgevers belangrijker geworden om hun mensen tevreden te houden. Managers zijn zich hiervan bewust, en kiezen ervoor om – mits de benodigde kennis ervoor in huis is – projecten uit te laten voeren door vaste werknemers om hen nieuwe uitdagingen te bieden, in plaats van externe specialisten in te huren.’
‘Het betekent niet dat er minder vraag is naar interim professionals, maar dat de vraag verandert. Waar interim professionals een aantal jaren geleden vooral werden ingezet voor specialistische projecten, worden ze nu vaker gevraagd voor vervangingsopdrachten, waarbij ze de functie van een vaste werknemer tijdelijk overnemen. In een krappe arbeidsmarkt staan vacatures langer open, waardoor er ook veel vraag is naar interimmers om tijdelijke gaten op te vullen. Ook worden interim professionals regelmatig gevraagd als extra kracht in drukke periodes of ter vervanging van een vaste werknemer die afwezig is vanwege bijvoorbeeld een zwangerschapsverlof.’
‘Finance en IT functies zijn steeds dichter naar elkaar toe aan het groeien. Als finance professional moet je voorspellingen kunnen maken op basis van data. Er is daarom veel vraag naar interim professionals die affiniteit hebben met IT en gespecialiseerd zijn in business intelligence of power BI, of ervaring hebben met SQL (Structured Query Language, de ‘taal’ die gebruikt wordt tijdens het programmeren, red.). Ook merk ik dat financial control gedeeltelijk aan het verdwijnen is, en dat de business control functie juist steeds belangrijker wordt.’
‘Op dit moment is het moeilijk om aan de hoge vraag te voldoen, en de interim professionals die wel beschikken over deze skills hebben een zeer sterke positie op de arbeidsmarkt. Ik adviseer finance interim professionals daarom om zich bij te scholen op het gebied van power BI en data analytics.
Mocht je in het bezit zijn van een RC- of RA-titel, dan is dit een uitgelezen kans om je jaarlijkse PE-punten te behalen. Vooral voor register controllers is zo’n cursus een goed idee. Wij hebben onderzoek gedaan naar de waarde van een RC-titel, en kwamen erachter dat de titel daadwerkelijk je kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Als je dan ook nog gespecialiseerd bent in data analytics of power BI, zul je je portefeuille aan potentiële interim opdrachten gemakkelijk kunnen vergroten.’
‘Als interim professional is het nog belangrijker om goede communicatievaardigheden te hebben dan als medewerker in vaste dienst. Je moet jezelf goed kunnen verkopen en heel concreet kunnen uitleggen hoe jij van toegevoegde waarde kunt zijn voor een potentiële opdrachtgever. De meest voorkomende feedback die hiring managers geven als zij een interim professional afwijzen op basis van een gesprek, is dat hij niet concreet genoeg was over zijn skills en eerder behaalde successen.
Ook flexibiliteit is belangrijk. Je komt als interimmer met een sprint binnen en hebt geen tijd om ingewerkt te worden. Dit betekent dat je snel je weg moet kunnen vinden in een nieuwe organisatie en op korte termijn moet kunnen doorgronden hoe de organisatie in elkaar zit en hoe processen werken. Hiervoor is analytisch inzicht en een gezonde dosis nieuwsgierigheid vereist. Je moet de juiste vragen kunnen stellen en snel kunnen achterhalen waar het probleem van de organisatie zit.’
‘Een sollicitatiegesprek voor een interim opdracht gaat niet om vooruitzichten, maar puur om wat je kunt en hoe je de problemen van een organisatie kunt oplossen. Als interimmer moet je meer in de ik-vorm praten dan tijdens een normaal sollicitatiegesprek. Als je te veel in de wij-vorm praat, lijkt het alsof je geen resultaten kunt behalen zonder een team. Dit zal in het begin misschien onwennig voelen, maar als je de door jou behaalde resultaten volgens de STAR-methode (Situatie, Taak, Actie en Resultaat, red.) toelicht, weet je zeker dat je een goede indruk achterlaat bij de opdrachtgever. Hoe concreter je bent, hoe beter.’
‘In principe zijn er genoeg interim opdrachten voor startende finance professionals. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je als interim professional wordt ingezet voor wat je al kunt. Je leert je bestaande kennis en vaardigheden in te zetten in verschillende contexten, maar doet weinig nieuwe skills op. Als je de ambitie hebt om uiteindelijk een eindverantwoordelijke functie te gaan bekleden, zoals CFO, kun je twee dingen doen. Of je maakt al vroeg in je carrière de overstap naar interim; dit kan je helpen te bepalen wat voor soort organisatie bij je past en waar je uiteindelijk door wilt groeien. Of je werkt je eerst op tot het gewenste niveau in vaste dienst, en gaat dan interimmen. Dan heb je meer en leukere opdrachten om uit te kiezen.’
‘De interimmarkt is allergisch voor het woord generalist. Veel interimmers denken zich goed in de markt te zetten door te zeggen dat ze overal goed in zijn en alles leuk vinden. Het tegendeel is echter waar: er is voldoende aanbod aan generalisten op de arbeidsmarkt, maar aan specialisten is een groot tekort. Om je te kunnen onderscheiden van anderen is het belangrijk om na te denken over waar jouw kracht ligt. Wees kritisch in de opdrachten die je aanneemt. Neem alleen opdrachten aan die een aanvulling zijn op je cv, en bij organisaties waar jij echt waarde kunt toevoegen.’
‘Veel hiring managers vinden het moeilijk om een balans te vinden tussen micro-managen en helemaal vrij laten. Als opdrachtgever mag je een interimmer niet te veel sturen, anders is er sprake van een schijnrelatie. Hoewel je de interimmer vrij moet laten om de opdracht naar eigen inzicht in te vullen, is het wel belangrijk om te blijven evalueren. Je wilt voorkomen dat je aan het eind van de contractperiode ineens resultaten aangeleverd krijgt waar je niet tevreden mee bent. Blijf daarom goed communiceren en plan minimaal eens in de twee weken een overleg in waarin je samen evalueert hoe de samenwerking verloopt. Zo haal je het optimale uit de periode dat de interim professional voor je werkt.
Lees meer over de ervaringen van een interim jurist en lees onze tips voor het inhuren van interim professionals.
Je ontkomt er niet aan als interim professional: het acquisitiegesprek met een potentiële opdrachtgever. Hoe win je je gesprekspartner voor je tijdens deze kennismaking? De opdrachtgever kiest een kandidaat op basis van inhoud en persoonlijke klik. Deze klik creëer je door enthousiasme en persoonlij
Lees meerVanaf 2025 gaat de belastingdienst actief handhaven op de Wet DBA. Deze wet is bedoeld om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Op deze pagina vind je een beknopte uitleg over de wet en een checklist om te werken binnen de richtlijnen. Wat houdt de Wet DBA in? Onder de Wet DBA toetst de Belastingdien
Lees meerAls interim professional ben je met verschillende dingen tegelijk bezig: je probeert niet alleen zo goed mogelijk te functioneren binnen je huidige functie, maar bent tegelijkertijd alvast bezig met het binnenhalen van je volgende opdracht. Als manager interim solutions ondersteunt Quintin de Koning
Lees meerSluit je aan bij ons wereldwijde team van creatieve denkers, probleemoplossers en game changers. Wij bieden jou mooie doorgroeimogelijkheden, een fijne werksfeer en uitstekende opleidingsmogelijkheden.